„Az érzelmek se nem
negatívak, se nem pozitívak;
egyszerűen csak a rezgésükkel és a
működésükkel nélkülözhetetlen erőket hordoznak életünkben. Alapvető
fontosságúak egészségünkhöz és
jóllétünkhöz.” (Gabrielle Roth)
Az érzelmek témakörét
folytatva, sorra veszem a legfontosabb érzelmeinket Gabrielle Roth Térképek az eksztázishoz című könyve alapján. (Érdemes
visszaolvasnod az Arra születtünk, hogy érezzünk című alapozó, bevezető bejegyzést.)
„Az évek folyamán végzett
kutatásaim során az önfelfedezés ösvényén haladtam és ezernyi hallgatóval és beteggel
dolgoztam, így kirajzolódott előttem az érzelmek térképe. Felkínálom neked az
én saját területem rajzát, annak ellenére, hogy mindenkinek másétól különböző
az érzelmi birodalma, és neked magadnak
kell felfedezned hullámhegyeidet és völgyeidet, folyamaidat és
védőgátjaidat, mellékfolyóidat és szeméttelepeidet.
Mindazonáltal érzelemvilágunk alapelemei nagymértékben
hasonlóak. Az érzelmek felébrednek bennünk, akár beleegyezünk, akár nem.
Színlelhetjük ugyan, hogy nem érezzük őket, ám az önbecsapás árát azzal fizetjük meg, hogy haszontalan, idejétmúlt érzelmek raktárává válunk. Ránk nehezednek
a múlt megoldatlan végeredményei, olyan dolgok borítanak el, amelyek egyáltalán
nem kellenek ahhoz, akik most vagyunk, és ahhoz, amit most csinálunk. Az ilyen
zűrzavaros szív számára a helyes érzelemnek éppen megfelelő módon való
kifejezése ahhoz hasonlatos, mintha olyan lepusztult könyvesboltban próbálnád megtalálni
a keresett könyvet, amelyikben találomra zsúfoltak össze rengeteg, a múlt
századtól kezdve kiadott könyvet. Ez csaknem lehetetlen. Ki kell takarítanunk
érzelmeink szobácskáit, ki kell alakítanunk az alapvető érzelmi egyensúlyt.
Az
érzelmek se nem negatívak, se nem pozitívak; egyszerűen csak a
rezgésükkel és a működésükkel nélkülözhetetlen
erőket hordoznak életünkben. Alapvető fontosságúak egészségünkhöz és jóllétünkhöz. A félelem véd, a harag oltalmaz, a
szomorúság megkönnyebbülést okoz, az öröm fellelkesít, a részvét egyesít. A félelem
közel van énünk felszínéhez, a harag mélyebben, a szomorúság és az öröm
fokozatosan még bensőbbek, a részvét/együttérzés pedig rejtett központunkból
árad ki. Mindegyikük az energia egy-egy
szintje és rezgése, amelynek szabadon
kell áramolnia bennünk ahhoz, hogy igazán a jelennek éljünk.
Félelem
A félelem életbevágóan hasznos érzelem.
Készenlétbe helyez, kiélesíti az érzékszerveinket, és veszélyes helyzetben
elmélyíti a tudatosságunkat. A félelem barátunk, a radar szerepét tölti be az
életünkben. Az emberi túlélés
alapösztöne – testi, lelki és szellem értelemben véve. Éles érzékkel észre
kell vennünk, mi fenyegeti jóllétünket. A veszélyeket jelző, jól behangolt
antennával rendelkező érzékelés révén észrevesszük a fenyegető támadásokat, és
felkészülünk rájuk. A félelem megtanít a történésekre
figyelni, és a tiszteletre méltó félelemérzet teszi lehetővé számunkra,
hogy egyensúlyt tartsunk fenn egy
olyan világban, amely elkerülhetetlenül bizonytalan és előre meg nem jósolható.
Ám a félelem vészjelzése eltompul, ha elutasításának és elnyomásának
mintáját fejlesztjük ki magunkban. Azáltal, hogy nem fordítunk figyelmet
különleges jelzéseire, az energia általános
téveszmét eredményez, és örökké tartó alacsonyrendű lázas vészjelekkel
hatja át az életünket. Gyakorlatilag mindenkit
bezár a félelem; az emberek mindentől félnek – munkájuk, kedvesük, életük
elvesztésétől; félnek a sikertől, a boldogságtól, az igazságtól, az
érzelmektől, a mozgástól, a változástól.
Ahogy egyre érzékenyebbé
válunk az érzelmi energiák játékára, megérthetjük (és érezhetjük is
önmagunkban), a fel nem oldott félelem
hogyan szorítja össze a torkunkat,
teszi feszessé a nyakunkat és a
derekunkat, emeli fel a vállunkat,
merevíti meg az állkapcsunkat és ráncolja
homlokunkat, bénítja a medencénket és peckeli ki a térdünket. A félelem az egész testen otthagyja a kézjegyét, ám
már úgy hozzászoktunk mindehhez, hogy érzéketlenné
váltunk testbeszédünk tisztán érthető üzenete iránt. Ez az átható félelem
egyszerűen megbénítja az életenergiánkat,
birtokba veszi az érzéseinket. Annyira félünk attól, hogy mit fogunk
elveszíteni, hogy fájdalmasan ragaszkodunk ahhoz, amink van, és tetszhalottá zsibbasztjuk magunkat
annak érdekében, hogy az igazi élet fájdalmaitól távol maradjunk. Az élethez
való ragaszkodással megtagadjuk magunktól a vibráló jelent és jövőt.
Tehát meg kell
szabadulnunk régi, kiterjedt aggodalmainktól ahhoz, hogy képesek legyünk attól félni, ami pillanatnyilag fenyegeti jóllétünket.
Emlékszem egy megrázó
esetre, amelyben a félelem börtönbe zárt egy életet, majd végül feloldódott. Az
Esalen intézetben, foglalkozásaim egyik résztvevője beszélni tudott ugyan, de
semmilyen természetes hangot nem volt képes kiadni. Teljes csöndben maradt,
amikor a csoport többi tagja nyögött, jajgatott, morgott, hümmögött és kiabált.
Egyszer megmasszíroztam. A testében lévő feszültségek ellazításán dolgoztam;
nagy, vadul lüktető forradást vettem észre ágyéka közelében. Ráfektettem a
kezemet, és arra kértem, lélegezzen a tenyerembe. Megtette. Hirtelen
hátravetette a fejét, aztán vérfagyasztó ordítás hagyta el a torkát. Mindenfelől
odarohantak az emberek, és megdermedve álltak. Hátborzongató kiáltása után
öntudatlanul hanyatlott vissza, és a döbbent nézőközönség azt gondolhatta,
meghalt. Ám én éreztem a légvételét. Betakartam, hogy melegen tartsam, és
figyeltem.
Mikor visszanyerte az
eszméletét, a lüktető érzés elmúlt. Elmondta, hogy öt éve tartott ágyéka
mellett ez a lüktetés, azóta, hogy megjárta Vietnámot. Szuronyt döftek akkor a
hasába: látta a közeledő támadást, megdermedt
a rémülettől, és képtelen volt ordítani. A jó katona nem ordibál. Évekig cipelte magában ezt az elfojtott
ordítást, és a félelem mélyen bennerekedt kiáltása nem csak a hangját
fagyasztotta meg, hanem valamennyi érzelmét is.
Magától a félelemtől nem
kell félnünk. Nem kell félelmünkben összezavarodnunk vagy mozdulatlanná dermednünk.
Ha jelentkezésekor megfelelő figyelmet
és kifejezést tudunk biztosítani számára, akkor a félelem energiáját
helyesen vezetjük le.
Sokat dolgozom
színészekkel, és a félelem természetesen örök téma. Lámpaláz, aggodalom a jó
játék és a szöveg felidézése miatt stb... – tökéletesen helyénvalóak. Ám a jó
színész átalakítja ezt a félelmet
természetes, erőt adó társává, az izgalommá. Az ennek eredményeképpen
létrejövő energia feltölti a játékot a kockázat, a kaland, a pengeélen táncolás
erejével. A félelem helyes levezetésére sokféle lehetőség kínálkozik.”
(Gabrielle Roth: Térképek az eksztázishoz)
A következő bejegyzésben a
Haragról lesz szó.
Az ÖnMunka egyik legfontosabb eleme az érzelmek és testi érzések/érzetek tudatos felfedezése és fokozatosan mélyülő átérzése. Ebben a folyamatban mindenki máshol tart. A 3-napos ÖnMunka Alapcsomagon már bőven gyakorlatban merülünk a témában- Emellett Egyéni Alapcsomagon is tudsz velem dolgozni. Látlak szeretettel, ha felém hoz az Utad.
Integrált ÖnMunka Alapcsomag (3 nap kiscsoportos tréning+1X90 perces skype-os egyéni konzultáció) 2017. június 16-18. Részletekért kattints ide.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése