A nemrég befejezett Szenvedés-sorozat kiegészítéseként fordítottam még le Adyashanti Kegyelembe Esni című könyvéből a Generációs Szenvedésről szóló fejezetet. Mielőtt megismerkedtem a Munkával, már több éve foglalkoztam a generációs szenvedés-mintákkal, generációs hitrendszerekkel, csak a felismerésen túl nem nagyon volt eszköz a kezemben, hogyan segíthessek az embereknek abba is hagyni azt. Mert csak úgy, hipp-hopp abbahagyni, azért nem olyan evidens. Byron Katie Munka-módszere, a Négy Kérdés és Megfordítások ebben is csodálatos eszköznek bizonyult, magába a kérdéssorba is be van építve a generációs mintákra való tudatosodás, és az összes ránk örökített hiedelmünket szép sorban megvizsgálhatjuk.
És akkor következzen Adya fantasztikus összefoglalója a generációs hitrendszeri szenvedésről:
Most pedig szeretnék egy teljesen más típusú szenvedést bemutatni, egy olyat, melynek a felgombolyítása különösen nehéz lehet. Mióta tanítani kezdtem, észrevettem, hogy létezik a szenvedésnek egy ragadós, mindent átható formája, melyből általában igen nehéz megtalálni a kivezető utat. Elneveztem „generációs szenvedésnek”. A generációs szenvedés azon a tényen alapszik, hogy mindannyian egy bizonyos generációs vonalból származunk, mely olyan régre nyúlik vissza, amíg csak elképzelni bírjuk, vissza egészen a kiinduló, eredő őseinkhez. Sok-sok generáció láncolatának az eredményei vagyunk. A családrendszerünkbe egyrészt rengeteg szépség és jóság ágyazódott be, másrészt viszont, ahogy azt mindannyian jól tudjuk, ún. „generációs fájdalom” vagy „generációs szenvedés” is. Ez egy létező energia, mely tudattalanul adódik át egyik generációról a másikra.
Ha közelebbről megvizsgálunk egy bizonyos családrendszert, akkor kirajzolódik a generációkon átörökített fájdalom mintázata. Például, az olyan szülők, akik különösen hajlamosak a haragtól és a depressziótól szenvedni, általában olyan gyermekeket nemzenek, akik ugyanettől szenvednek, majd így tovább, szülőről gyerekre, újra és újra. A generációs szenvedés igen alattomos. Egyre mélyebben épül bele a családba, ahogy telnek-múlnak a generációk, és az emberek által megtapasztalt szenvedésnek nagy részét ez adja.
Érdekes felfedezni a generációs szenvedéssel kapcsolatban, hogy nem személyes. Másképp fogalmazva, inkább egy vírushoz hasonlítható, mely az egy családba tartozó embereket megfertőzi. Olyan szenvedésfajta, mely megfertőz egy családot, majd az influenzához hasonlóan továbbadódik a következő generációknak. Amikor megszületsz, tudtodon kívül megkapod ezt a generációs fájdalmat. Később aztán szidod, harcolsz ellene, és szörnyűnek tartod, de ezzel mindössze annyit érsz el, hogy ennek a fájdalomnak a letagadása, vagy az ellene folytatott küzdelem csak még mélyebbre süllyeszti azt a lényedbe.
Amikor elkezded felismerni, hogyan is működik ez a generációs szenvedés a te életedben, amikor meglátod, hogy a te szenvedési módod mennyire hasonlít a családod többi tagjáéra, akkor ez megnyithatja a szívedet és az elmédet. Ebből a tágabb nézőpontból pedig elkezdheted elengedni az előző generációk okolását, és megláthatod, hogy azok, akik neked átörökítették a szenvedést a generációs láncolaton keresztül, saját maguk is fájdalomban éltek, és nem voltak tudatában annak, hogy mi is történik. A fájdalom csak úgy rájuk szállt, majd megnyilvánult ilyen vagy olyan módon, végül pedig továbbadták a következő generációnak anélkül, hogy tudtak volna róla.
A leggyötrőbb fájdalom és a legmélyebb sebeink, melyeket egész életünkben magunkkal hurcolunk, nagy részben ebből a generációs öröklődésből erednek. Meg szoktam kérdezni az emberektől, amikor beazonosítanak magukon egy erőteljes érzelmet, pl. haragot, neheztelést, dühöt: „Melyik szülődre emlékeztet ez az érzés: anyukádra vagy apukádra?” Általában pillanatok alatt képesek beazonosítani a mintát, főleg, amikor valamelyik mély érzelmi sebükről van szó. Amikor ezt tisztán meglátod, rádöbbensz, hogy az apádnak, a nagybátyádnak, vagy épp a nagynénédnek valójában ugyanaz a sebe, mint neked. Átadták neked az által, hogy kiélték, pont úgy, ahogy a szüleik átadták nekik.
Végül, ez az energia elért hozzád, és te is elkezdesz szenvedni ebben a generációs fájdalomban. Könnyű emiatt megharagudni és másokat okolni, de amikor ténylegesen megérted a természetét, rájössz, hogy nem személyes, még akkor sem, ha a hatásai rád nézve igen csak személyesek. De maga a fájdalom, maga szenvedés nem te vagy. Teljesen tudattalanul adódott át egyik személyről a másiknak, az egyik generációról a másikra. Maga a továbbadás is önmagában sokszor különösen fájdalmas, akár erőszakos, mert úgy tűnik, hogy te vagy ennek a szenvedésnek a célpontja, ahogy az megjelenik benned és a családtagjaidban. De ha képes vagy nem tökéletesen elveszni a haragodban – bár ez egy bizonyos szempontból teljesen érthető -, ha képes vagy visszatartani az ítéleteidet csupán egyetlen pillanatra, máris észerveheted, hogy az általad érzett fájdalom nagyrészt a családtagjaidból származó szenvedés, aminek nem szükségszerűen kell a sajátodnak lennie.
Amikor észreveszed ezt a hatalmas fájdalmat magadban, tudd, hogy nincs értelme a családodat okolni mindezért. Amikor sürgetést érzel, hogy haragudj rájuk, jusson eszedbe, hogy a generációs vonalad is ugyanezzel a fájdalommal élt. Nagyon valószínű, hogy ők sosem képzelték, mindez generációs. Ők feltehetően igen személyesnek vélték, és épp ezért, nem volt más lehetőségük, mint ennek a fájdalomnak a kiélése, megjelenítése fizikai formában. Amikor elkezded meglátni ezt a hosszú szenvedés-láncolatot, rádöbbensz, hogy te vagy az, itt és most, aki megértheti ennek a generációs szenvedésnek a működését, és te vagy az, aki képes véget is vetni neki.
Ennek a szenvedésnek a felgombolyítása nem feltétlenül könnyű és élvezetes, de ha tudsz róla, akkor radikálisan más nézőpontból leszel képes tekinteni rá. Bármikor, ha tudatossá válunk valamilyen fájdalmunkra, előfordulhat, hogy átmenetileg ez a fájdalom felerősödik. Olyan, mintha egy fajta érzelmi zsibbadásból ébrednénk fel, és azon kaphatjuk magunkat, hogy másokat okolunk a szenvedésünkért. De minél inkább kifelé tekintgetünk, másokra haragudva, és őket vádolva életünk különböző körülményeiért, annál tudattalanabbá válunk, és még több fájdalmat és szenvedést küldünk be a lényünkbe. És minél mélyebbre ássuk el magunkban a szenvedést, annál erőteljesebben adjuk azt át azoknak, akiket szeretünk – a gyerekeinknek, a barátainknak, a családtagjainknak, és így tovább. Igaz, hogy nagyon fájdalmas lehet ez a folyamat, de megláthatjuk, hogy fantasztikus lehetőséget kaptunk, saját tudatosságunkon és tisztánlátásunkon keresztül, hogy végre véget érhessen.
***
Bármennyire is generációs örökségünk a fájdalom és a szenvedés, fenntartani csakis a jelen pillanatban tudjuk saját elménk struktúrájában – az által, hogy elhisszük az elkülönültséggel, vádaskodással, elítéléssel kapcsolatos gondolatainkat. A szenvedést úgy lehet befejezni, hogy elkezdjük felfedezni, hogyan is tartja fent a szenvedést elménk a szokásos gondolati mintáin keresztül. És ahogy elkezdjük megérteni a szenvedés okait, azt hogy alapjában véve minden szenvedésünk gyökerénél saját magunk elkülönültségének és másságának illúziója van, máris elkezdtünk felébredni – a boldogtalanságból a boldogságba. Arra is szép lassan ráébredünk, hogy annak ellenére, hogy a családunktól örököltük a szenvedést, annak ellenére, hogy egész életünkben ezekkel a fájdalmat okozó mentális mintákkal éltünk, igazából egész szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel megvan bennünk az a képesség, hogy pontot tegyünk a szenvedés végére most, már csak a felismerése által is.
Közvetlenül szembenézni a szenvedéssel elsőre nem feltétlenül kellemes. Olyan, mint amikor egy elzsibbadt végtagodba elkezd visszatérni a vér, és egy ideig fájdalmat tapasztalsz. Ez az a bizonyos „hangyák mászkálnak” érzés (angolban tűk és gombostűk szúrkálnak, ez még fájdalmasabb – megj.), ahogy újra elkezd áramolni a vér a végtagban, és az újra életre kel. Ez a felébredésnek az a része, amikor kijövünk az elme álmából. Nagyon fontos, hogy megengedjük magunknak ezt a folyamatot, hogy átmenjünk ezen a kizsibbadási fázison, kijöjjünk az elménk által kreált illúzióból – nem csupán önmagunkért, hanem azért is, hogy fel tudjunk hagyni azokkal a tudattalan viselkedéseinkkel, melyekkel mások szenvedését is okozzuk. Ekkor az emberiség szenvedésének megoldására irányuló válasz részesei leszünk. Amíg azonban szundikálunk egónk falai között, addig nem nagyon járulunk hozzá sem önmagunk, sem pedig senki más boldogságához. Ahogy aztán ébredezni kezdünk ebből az egós tudatállapotból, egyre kevesebbet szenvedünk, és ennek következtében a körülöttünk levő világnak is egyre kevesebb szenvedést okozunk. Igazi ajándékot tudunk adni a világnak, és ezt az ajándékot a világ boldogan fogadja. Épp úgy, ahogy mi is szeretnénk boldogan és szenvedéstől mentesen élni, minden ember is erre vágyik. Mindannyiunk számára adott a szenvedés befejezésének lehetősége, és mások segítése ennek a megvalósításában.
Generációs Szenvedésed feldolgozásához tanuld meg a Munkát gyorsan, profin, minicsoportban.
KI LENNÉL A TÖRTÉNETED NÉLKÜL? 2-napos ÖnMunka Alaptanfolyam legközelebb április 16-17-én, Budapesten (jelentkezési határidő április 4.), és április 30-május 1-én, Kaposváron.
Részleteket itt találsz: http://kincsamivan.hu/programok.html
Adyashanti korábbi fordítások itt:
Van egy olyan érzésem, hogy ezen írás kapcsán ráakadtam itt egy hiányzó láncszemre. Eddig valami valahogy lógott a levegőben. Sok dolog már "leesett", de éreztem egyfajta hiányt, volt egy kis űr, ami nem hagyott nyugodni. Még meg sem fogalmaztam igazán, mert nem jöttem rá, mi is az. Az én családom kapcsán is felmerült, illetve felismertem (nem volt nehéz, mert többször hallottam, illetve láttam), hogy vannak minták, mind viselkedésbeliek, mind ún. sorsok, amik kísértetiesen hasonlítanak egymásra. Nem csak úgy, mint általában, hanem a megélt helyzetek, a mögötte levő érzelmek, azok kezelésére irányuló kísérletek vagy konkrét tettek és mindezek következményei hátborzongatóan hasonlítanak egymásra. Annyira, hogy felmerült bennem a gondolat, "csak nehogy nálam is az legyen a vége, mint pl. a nagynénémnél." De mondhattam volna szinte bármelyik felmenőmet, van választék bőven. Egyrészt genetika (?), másrészt olyan valami, ami eddig valahogy elbújt a homályban, csak mindig sántító elméletekkel lehet, vagy lehetne megmagyarázni. Logikusan gondolkodva pont az ellenkezője kellene hogy történjen, mert senki sem olyan bolond, hogy szándékosan ugyanolyan szenvedéseken menjen keresztül, mint amit látott már eleget a családjában, azok látható és érezhető következményeivel együtt. És mégis. Azon kívül remekül tudjuk kondícionálni magunkat, illetve feltétel nélkül el tudjuk hinni, hogy "ja, már a nagypapa is ilyen volt, nincs ebben semmi furcsa". Ha meg véletlenül valaki valami miatt esetleg kilóg a sorból, akkor hamarosan meg fogja kapni a nem éppen hízelgő "fekete bárány" jelzőt. Annyira kézenfekvőnek gondoljuk, hogy ennek így kell lennie, immáron generációk hosszú sora óta, hogy sokszor eszünkbe sem jut megkérdőjelezni. Erre van egy hétköznapi példa: egyszer egy háziasszonytól megkérdezte a barátnője, hogy miért vágja le a hús egyik végét, mielőtt beteszi a tepsibe. A válasz: azért, mert így tanultam az anyukámtól, ő így tanulta az ő anyukájától és így tovább. Az igazi ok viszont az volt, hogy kétszáz évvel ezelőtt kisebbek voltak a tepsik és nem fért bele a hús... Hajj, mennyi dologgal vagyunk így, automatikusan csináljuk, hurcoljuk a koloncainkat, de valamiféle tiszteletből, beletörődésből, kondícionáltságból vagy épp dacból eszünkbe sem jut a dolgok mélyére ásni. Megkaptuk a lemezeket, amikről már régen tudjuk, hogy ugrál rajta a tű, idejétmúlt a zene, tulajdonképpen az egész úgy, ahogy van, élvezhetetlen, de csak csináljuk, szenvedünk, beletörődünk majd szép lassan belehalunk. Az egyik kedvenc idézetem Anthony De Mello-tól, amit már Andinak leírtam, hogy "Az embereket leginkább az foglalkoztatja, van-e élet a halál után. Pedig azt sokkal fontosabb tudni, van-e élet a halál előtt". Van itt egy eszköz, ami közelebb visz a válaszhoz. Jó Munkát Mindenkinek! :-)
VálaszTörlésRoppant érdekes engem is foglalkoztat ...
VálaszTörléselmondom mire jutottam ... két dolog van ami szenvedést okoz a nemszeretés kapcsán az egyik a hit hiedelem az énkép részei
a másik az ahogyan
a nem szeretés miatt mérgezzük egymást egósan
énkép *hitünk sokféle van de egyszerűen kategorizálhatók.. mindenki rendelkezik egy hittel arról h milyen ember milyen mai(kor) ember milyen európai milyen milyen magyar milyen munkás vagyis ahányféle kapcsolódottságot csak megélünk az mind egy-egy hittel címkézett (vagyis kor társadalmi szakmai családi stb) ezek befejezett zárt kész állapotként élnek a fejünkben... olyanok mint egy önbeteljesítő jóslat
ez mind korlátos és téves... mert az élet folyamat...
a másik ahogyan a generációk? szülök vs akik együtt élnek
önnön szeretetlenségüket sőt önismeret hiányukat egósan zsigerből
tovább adják annak akivel megtehetik.. mer megtehetik
pl jobb ha mielőbb megtudja milyen az élet... e méreg azért is nagyon hatásos mert a gyermek első tanulási formája a másolás.. mintakövetés... mert akit szeretünk-gyűlölünk az hat ránk
de a természet nem másolatot akar... mindenki egyedi .. a másolás kiegyenlítésére "találta ki" a kamaszkort... a lázadást
h egy fiatalnak mindent meg kell kérdőjeleznie.. és lerombolni mindazt ami idejétmúlt s majd később ugyanilyen belső igénye lesz ...az idősek dolga.... az értékek védelme megőrzése továbbadása...
a kamaszkor lázadása fontos lehetőség akkor kellene !megmunkázni! mindent amit a szülői házból hoztunk (egészen addig a pontig amíg tisztán tudjuk mi az amit anyámnak köszönhetek és tovább viszem mi az amit apámnak..és mi az amiből nem kérek .. köszönöm)
sajnos ennek nem h nincs kultúrája ,fel sem merül...a kamaszkort vmi lázas hormonális állapotnak tartjuk amit mint a szülő mind a kamasz megszenved... pedig ez lenne a lázadás igazi célja a gyerekkori "minták" leperegnek és tisztán önismerettel gazdagodva léphetnénk a felnőtt létbe ..a méreg hasznossá válik.. ,s miatta lehetnek immár emberhez méltó céljaink...
v
Nagyon szépen köszönöm ezeket a gondolatokat!!!
TörlésL'