A mai bejegyzés választ ad arra, miből fakad a
kapcsolatainkban és a világban létező összes konfliktusunk. A konfliktusainkat
okozó, mélyen gyökerező hiedelmeink megkérdőjelezéséhez, a rajtuk való
átlátáshoz mindkét gyakorlati ÖnMunka módszert szeretettel ajánlom figyelmedbe:
Byron Katie Munka-módszerét és Scott Kiloby Élő Önvizsgálatait.
Az Objektivitás
Botránya
A LEGTÖBB diszharmónia a kapcsolatokban az objektivitásba
vetett hiedelmünknek tulajdonítható – azon elképzelésünknek, hogy olyannak tapasztalunk meg más embereket, amilyenek ők valójában. Ez az objektivitásba
vetett hit hajlamos az elkülönülésbe vetett hittel együtt felbukkanni. Ezen az
elkülönült én-en keresztül elkülönült másokat látok. Mihelyt ez az elválasztás létrejön az elmében,
megjelenik a hajlam, hogy azt higgyem, hogy én, az alany, más embereket, a
tárgyakat, pontosan olyannak látom, amilyenek. És ebben a hajlamban van
egyfajta mentális kábultság vagy vakság arra
a tényre, hogy mindig, amikor alanyt és tárgyat látok, akkor gondolkozom. Nem
veszem észre, hogy egy gondolati szűrőn
át nézek.
Amikor hiszünk az objektivitásban,
nehezen látjuk meg, hogy a gondolataink,
érzelmeink és érzeteink a mi egyedi módunkon festenek le másokat. Az
emlékeink, személyes történetünk, kultúránk, világszemléletünk, pszichológiai
és érzelmi tulajdonságaink, különböző egyéb hatásokkal együtt alakítják azt,
ahogy más embereket látunk. A festő elválaszthatatlan a festményétől. Nem
olyannak látunk másokat, amilyenek ők valójában. Olyannak látjuk őket,
amilyenek mi vagyunk.
Egy
gyors mód arra, hogy ezt a saját tapasztalatodban lásd, az, hogy megpihensz a tudat terében, a jelenlegi
társaságodban lévő adott személyről szóló nézőpontjaid
nélkül. Ezt különösen nehéz lehet megtenni olyan személyekkel, akikkel már
régóta együtt vagy, mint pl. a hitvesed, közeli barátok vagy családtagok. De
amint pihensz, még ha csak néhány másodpercig is, azonnal kapsz egy
bepillantást arról, hogy a gondolataid
festik meg a képet arról, hogy valaki kicsoda. A gondolatok nélküli pihenés
pillanatában nem tudod, hogy ki vagy mi az a személy, pontosan azért, mert nem
merülnek fel gondolatok. A gondolatok
informálnak téged mindenről, amiről úgy gondolod, hogy tudod valakiről.
Amikor a gondolatok kezdenek felbukkanni, vedd észre, hogy ők a te saját emlék-készletedből jönnek. Minden
egyes felmerülő gondolatnak köze van egy konkrét múltbeli élményhez, amit te értelmeztél a te egyéni módodon. A
te nézeted egy személyről valójában a saját emlékeid nézete. Ez olyan, mintha a
saját emlékeiddel lennél párkapcsolatban vagy más emberi kapcsolatban. Érzelmek és érzetek is megjelennek az
emlékekkel együtt, hogy tovább fessék a nézetedet arról a személyről.
Vedd
észre, hogy mindig ez a helyzet, mindegy
kivel találkozol. Ahogy egy adott személyt látsz, az teljesen az adott
gondolatoktól, érzelmektől és érzetektől függ, amik bármely adott pillanatban
megjelennek. És a gondolatoknak sok közük van az oktatásodhoz, neveltetésedhez,
félelmeidhez, az önmagadról szóló gondolatokhoz, és sok hatáshoz a kultúrádból,
azzal kapcsolatban, hogy az emberek kicsodák és kiknek kellene lenniük. Ezt
addig nehéz meglátni, amíg nem kezdesz el a pillanat frissességében találkozni
emberekkel, anélkül, hogy az emlékeidet behurcolnád minden találkozásba, és
mások szavait és tetteit azon emlékeken keresztül értelmeznéd. Amikor nem tudjuk
meglátni, hogy a gondolatok alkotják a másokról szóló nézeteinket, bevesszük
azt a hiedelmet, hogy objektíven látunk másokat – pontosan olyannak, amilyenek.
Nem látjuk, hogy a nézetünk relatív és
szubjektív. Nem látjuk, hogy a nézetünk csak arra korlátozódik, amit abban
a pillanatban gondolunk, érzünk és érzékelünk.
Még
ha intellektuális szinten tudjuk is, hogy a nézőpontunk valakiről szubjektív,
relatív és korlátozott, gyakran cselekszünk úgy, mintha objektív lenne. Például
Brad és Tony egy közel-keleti ország jelenlegi vezetőjéről beszélgetnek. Brad,
aki demokrata, azon kapja magát, hogy nem ért egyet Tonyval, aki republikánus.
Brad felkapja a vizet, amint Tonyt hallgatja. Brad intellektuálisan talán
tudja, hogy a nézete a közel-keleti vezetőről jórészt szubjektív. Tudja, hogy
nézeteit demokrata beállítottsága valamint mindenféle egyéb tapasztalata
alakították ki. Ez az intellektuális
tudás azonban nem gátolja meg abban, hogy egyre dühösebb legyen, amint
Tonyt hallgatja.
Brad azt gondolja, hogy Tony „egyszerűen nem
fogja fel.” Ő igazán meg akarja mutatni neki, hogy téved ezt a vezetőt
illetően. Már maga az a tény, hogy ilyen
dühös lesz, ahogy Tonyt hallgatja, azt mutatja, hogy milyen mélyen hisz abban, hogy a gondolatai a valóságot képviselik.
Semmi baj nincs a dühvel. Természetes emberi érzelem. De gyakran torz valóságnézeten alapul. Brad egy objektivitásba vetett hiedelemre alapozva
cselekszik és reagál Tonyra. A vezető nem csak valaki, aki ott kinn
felbukkan, elkülönülten és objektíven. Brad és Tony egyaránt olyan
gondolatokat, érzelmeket és érzeteket élnek meg, amik a vezetőt egy bizonyos
színben tüntetik fel – mint jó vagy gonosz, igaz vagy hamis. És az érzelmek hajlamosak erősíteni az elme
adott nézőpontját, még inkább valódinak láttatva.
Az
objektivitásban való hit egy botrány. Nézd a szenvedés és konfliktusok mértékét
és mélységét, ami a történelem folyamán keletkezett abból az alap hiedelemből, hogy „Olyannak látom a
többieket, amilyenek valójában.” Azért nevezem botránynak, mert ez a
hiedelem univerzális, de nem
döbbenünk rá, hogy ez egy hiedelem. Összekeverjük
a valósággal, és ennek a tévedésnek nagy ára van, mivel széleskörű
diszharmóniát okoz az emberi kapcsolatokban. E botrány nyomában mindenütt
gyilkosság, kínzás, erőszak, durvaság, háború, konfliktus, bántalmazás, válás,
kontroll, manipuláció, elidegenedés és magány járt a kapcsolatainkban. Mindig,
amikor nem vesszük észre a tapasztalataink szubjektív természetét, olyan tárgyként
bánunk másokkal, akik valahogy függetlenek a mi saját gondolatainktól,
érzelmeinktől és érzeteinktől. Ez az objektivitásba vetett hitünk közvetlenül
kapcsolódik azon vágyunkhoz, hogy megváltoztassunk,
manipuláljunk, bántalmazzunk, megítéljünk, hibáztassunk, elnyomjunk és
kontrolláljunk másokat, valamint ahhoz a hajlamunkhoz, hogy helyeslést,
figyelmet, önértékelést, igazolást és szeretetet keressünk másoknál.
Amikor
abbahagyjuk az abból a feltételezésből fakadó kifelé mutogatást, hogy
objektíven látjuk az embereket és a helyzeteket, és ehelyett a bennünk felmerülő gondolatokra,
érzelmekre és érzetekre fókuszálunk, egy újonnan felfedezett világosság lesz
elérhető számunkra. Felszabadítjuk
magunkat azon hiedelem alól, hogy egy olyan én vagyunk, aki olyannak lát
másokat, amilyenek ők valójában. Az állandó szükségletünk a kifelé
mutogatásra kezd enyhülni ebben az intelligens világosságban. És a
kapcsolataink elkezdenek harmonizálódni. Amikor kifelé mutogatunk, nem vesszük észre a vetítőgépet – az én-t -,
aki a világot egy adott módon festi le. Béke, öröm, szeretet, együttérzés és
bölcsesség találhatók belül, ezen a látásmódon keresztül. És közvetlen
eredményként a kinti világ is elkezdi tükrözni ezt a belső békét, örömöt,
szeretetet, együttérzést és bölcsességet. A belső és a külső Egy. Mihelyt ezt
meglátjuk, továbbra is kifejezhetjük
nézőpontunkat, de azon hit nélkül, hogy „Én olyannak látok másokat,
amilyenek azok valójában.”
(Scott Kiloby – Living Relationship – Élő Kapcsolat - magyarul megvásárolható)
HA
KÉSZEN ÁLLSZ MEGKÉRDŐJELEZNI OBJEKTÍVNEK TŰNŐ NÉZŐPONTJAIDAT, VÁRUNK
SZERETETTEL A KÖVETKEZŐ Alapcsomagokon. Részleteket itt találsz: Aktuális tanfolyamok
A témában ajánlom felfrissítésre a korábbi Scott-féle
bejegyzéseket, kezdve ezzel:
A Legalapvetőbb Identitásunk – hiány és Nem Megfelelőség
Ez (most megint) pont jókor jött (nekem)! Hálásan köszönöm,
VálaszTörlésL'