Ma egy vegyes-felvágott blogbejegyzést hoztam össze.
Egyrészt olvashatjátok Scott Én-központról szóló írásának utolsó részét, a
jelennek való ellenállás kötegéről. Másrészt pedig egy gyakorlati Jelen-Valóságpróbát
ajánlok figyelmetekbe. Kellemes utazást ma is!
3. A jelennek való ellenállás kötege
A háromszögön belüli harmadik gondolatköteg a jelennek való
ellenállás kötege. Az én-központ azzal
tartja életben az elkülönültség érzését, hogy ellenáll annak, ami éppen most
történik. Ez a gondolatköteg tartalmazza a jelen pillanat bármilyen értelmezését, különösen azokat, amelyek
ellenállnak a jelen tapasztalásnak, beleértve a hibáztatást, panaszkodást,
ítélkezést és összehasonlítást. Az ellenállás minden olyan gondolatot felölel,
ami úgy tünteti fel, hogy nem kellene
annak történnie, ami történik. Csak vedd észre, hogy mi történik a jelen
tapasztalásodban. Valaki vagy valami bosszant, frusztrál, nem mozog elég
gyorsan, túl gyorsan mozog, nem elég figyelmes, az utadban van, szemétkedik,
túl kedves, nem figyel eléggé, vagy nem azt teszi, amit te akarsz. Az összes
gondolat az én-központból jön, amely hiszi,
hogy tényleg van itt egy személy, aki el van különülve attól, ami „ott kinn”
történik.
Ismétlem, nincs semmi elemezni,
semlegesíteni, leküzdeni, kiókumlálni, megszabadulni és megérteni való vagy
szükséges gondolat a jelennek való ellenállás kötegéből. Csak pihenj meg tudati
térként, anélkül, hogy hangsúlyoznád a gondolatokat, amint felbukkannak és
eltűnnek. Az én-központot azzal tartjuk
fenn, hogy folyamatosan éltetjük a gondolatokat ebből a kötegből; az
táplálja, hogy folyamatosan ellenállunk
a mentális értelmezésen keresztül annak, ami a jelen pillanatban történik.
(Scott Kiloby: Living Realization – Élő Felismerés)
És egy kis gyakorlati
feladatot is szeretettel ajánlok a figyelmedbe:
Végezz valóságpróbát egészen addig,
amíg teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy mindig
éppen az van, ami éppen van. És senki és semmi nem a te engedélyedre vagy
hozzájárulásodra vár, hogy éppen azt csináljon, amit. Rengeteget írtam a blogon
arról, hogyan is kondicionálódtunk arra, hogy azzal a működéssel éljünk, mely
szerint mentálisan folyamatosan ellene
kell mennünk annak, ami van, mert azt hittük el, hogy a dolgokra így van
ráhatásunk, és persze így kapjuk meg az „irányító én” érzetét. A valóság
azonban sosem vár a beleegyezésünkre, már olyan, amilyen. És abban a
pillanatban, amikor ezt teljességében felismerem és megélem, egy leszek az élet áramlásával. Addig
azonban folyamatos ellenállásban élek, és ettől várom a változást. Elég
abszurd, ha jobban belegondolsz…
Néhány hétköznapi példa a valóságpróbára:
1. Megbeszéltem
valakivel, hogy 10-kor találkozunk. Még 10 perccel később sincs ott, nem is
telefonált. Hihetem én azt, hogy „itt kéne lennie”, „fel kellett volna hívnia”,
„milyen szemét, hogy nem is szólt”, stb., ettől azonban még nem lesz ott. J Valóságpróba: Mi a valóság? Itt van vagy nincs itt? Nincs. Akkor ez a
valóság, bármennyire is úgy gondolom, hogy nem ennek kéne lennie. És megnézhetem,
milyen feszültség keletkezik bennem
ezektől az elhitt gondolatoktól, és mennyire jó ilyenkor a bőrömben lenni.
Arról nem is beszélve, mi mindenből maradok ki, ami éppen ott zajlik
körülöttem, amíg várok. És akár fel is emelhetem én a telefont, megkérdezve,
hol jár, mi történt, netalántán félreértettünk valamit, stb. És ha ez az illető
újra meg újra elkésik, mert ő ilyen, akkor vagy ennek tudatában tervezek vele
találkát, vagy nem tervezek vele többet találkát. Mindehhez miért van szükség feszültségre?
2. Az
étteremben rendelt levesem hideg. Hihetem én azt, hogy „forrónak kéne lennie”,
„figyelniük kellett volna erre”, „direkt velem akarnak kiszúrni”, stb., ettől
azonban a leves még nem lesz forró. J Valóságpróba: Mi a valóság?
Hideg a leves vagy forró? Hideg. Akkor ez a valóság, bármennyire is úgy gondolom,
hogy nem ilyennek kéne lennie, meg hogy vajon mit is csináltak ők ott a
konyhában, ráadásul direkt velem. És megnézhetem, milyen feszültség keletkezik
bennem ezektől az elhitt gondolatoktól, és milyen kellemes hangulatba kerültem
az evéshez. Tán még az ebédpartnerem hangulatát is sikeresen felpaprikázom, és
jó kis történetekbe húzhatjuk bele magunkat arról, milyen szörnyen is bánnak a
vendégekkel az éttermekben. A levesem pedig még mindig hideg. Nem egyszerűbb,
ha megkérem a pincért, hogy melegíttesse meg? Mindehhez miért van szükség
feszültségre? És ha újra ebbe az étterembe megyek, és tudom, hogy nem figyelnek
erre a dologra, akkor már rendeléskor megkérhetem, hogy forrón hozzák a levest.
Vagy máshová megyek.
3. A
gyerekem nem csinálta meg a házi feladatát, és már lefekvésidő van. Gondolhatom
én, hogy „meg kellett volna csinálnia”, „milyen lusta kölyök ez”, „sosem lesz
belőle rendes ember”, „megőrülök, hogy már megint kiborít”, „mit fog szólni a
tanár”, „azt fogják hinni, hogy rossz szülő vagyok”, végtelen agymenés. Ettől
azonban a HF még nincs elkészítve. Valóságpróba: Mi a valóság? Kész van a HF
vagy sem? Nincs. Akkor ebben a pillanatban ez a valóság, bármennyire
ragaszkodom ahhoz, hogy kész kéne lennie, meg annak a büdös kölöknek mit
kellett volna számítógépezés helyett csinálnia. Megnézhetem, hogyan bánok a gyerekkel, ha elhiszem a gondolataimat, és
mekkora feszültség van bennem. Feltehetem magamnak a kérdést, hogy vajon ezektől a feszültséggel teli gondolatoktól
változni fog-e valami, és feltehetem azt a kérdést is, hogy mit szeretnék. Azt szeretném, hogy
készen legyen a gyerek HF-je? Akkor megkérem. Vagy leülök vele. Vagy
kitaláljuk, hogyan is legyen. Lehet, hogy a gyerek azt mondja, őt nem érdekli.
Ilyenkor kinek fontos az a HF? Nekem. Vagyis, ha azt szeretném, hogy legyen
megcsinálva, akkor megcsinálom én. (Haha, ha tudom. J) Vagy lehetővé teszem, hogy a
gyerek megélje annak a következményeit, hogy nem csinálja meg a leckéjét. És felfedezem az összes olyan stresszes
hiedelmemet, amik ezzel kapcsolatban felmerülnek bennem, majd megkérdőjelezem
őket.
4. A fenti
helyzetek bármelyikében dühös leszek, panaszkodom és vádaskodom. Mert még épp
így működöm, még épp elhívődik némely gondolat, melyektől feszült leszek. De én
azt gondolom, hogy „nekem már tök nyugodtnak kéne lennem az ilyen
helyzetekben”, „de béna vagyok”, „szörnyű, hogy még ennyire sem vagyok képes”,
stb. Ettől azonban még dühöngök. Valóságpróba: Mi a valóság? Dühös vagyok vagy
sem? Dühös. Akkor ebben a pillanatban ez
a valóság, bármennyire is azt hiszem, hogy attól, hogy ellene megyek, el fog
tűnni, és nyugodtnak kéne lennem. Hogyan bánok magammal, ha azt hiszem,
hogy már nem kéne dühösnek lennem, és mégis az vagyok? Még egy lapáttal ráteszek a feszültségre. Amikor dühös vagyok, az a
dolgom, hogy dühös legyek, bármennyire furcsának is tűnik ez. Pont azért vagyok dühös, mert beindult egy
történetem, aminek érzelmi kihatása is van. Ilyenkor, ha kicsit magamba
nézek, és megvizsgálom, milyen „kellene”, „nem kellene” gondolatokat hiszek
éppen, máris rálátok a dühöm gyökerére. Azzal
a gondolattal van dolgom, nem pedig a következményével, a dühvel.
Javaslom, hogy minél gyakrabban jusson eszedbe a
valóságpróba, amikor dühbe gurulsz. Ezek a helyzetek mind a te érdekedet szolgálják, mert
tudatosítanak arra, mi mindent hittél el. Anélkül,
hogy ráébrednél minderre, ezek a gondolatok mind „elhívődve” maradnak benned.
És akkor jön az újabb dühöngés. Amivel semmi probléma. Kivéve, ha azt gondolod,
hogy nem kéne már lennie. J
Vedd észre, hogy sosem
azzal van a gond, ami épp történik. A valóság mindig olyan, amilyen. A
problémád akkor kezdődik, ha elhiszed az
elméd értelmezéseit az adott helyzetről, és azt, hogy bárminek is „másképp kéne lennie”, mint ahogy abban
az adott pillanatban van. Adj egy olyan teljesen friss esélyt magadnak, hogy
felfedezed, mennyivel több választási
lehetőség és kreativitás rejlik abban, amikor nem gondolatban értelmezed a
helyzetet, és nem mész ellene. Mert ilyenkor ellenállás keletkezik, amitől a tudatod minire szűkül. Vedd észre ezeket a teljesen evidens
működéseket és összefüggéseket, és teszteld
is le őket saját magad számára. Csak úgy van értelme, ha a tiéd.
HA
KÉSZEN ÁLLSZ MINDENT MEGKÉRDŐJELEZNI, AMI MIATT SZENVEDSZ, VÁRUNK SZERETETTEL A
KÖVETKEZŐ 2-NAPOS
ÖNMUNKA-ALAPTANFOLYAMON,
BYRON KATIE MUNKA-MÓDSZERE ALAPJÁN: Október 27-28. BUDAPEST ÉS DEBRECEN. JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ: OKTÓBER 5.
És továbbra is minél gyakrabban pihenj meg néhány
pillanatra:
A tudat terében
történő megpihenés jelen idejű
megtapasztalás. Mindig most történik. Kérlek, most egy pillanatra pihenj meg az itt-és-mostban a történeteid nélkül.
Nem kell túlbonyolítani, egyszerűen csak lazíts el mindent, amit valaha
magadról, másokról, a világról, és a tudatosságról tanultál. Ahogy az
itt-és-mostban pihensz, ha felbukkan egy gondolat, egyszerűen csak hagyd, hogy tovatűnjön. Engedd, hogy
távozzon vagy feloldódjon.
Amikor csak eszedbe
jut, pihenj meg ebben a tágas térben,
ahol nincs mit tudni, nincs kinek lenni, nincs hova eljutni, minden csupán csak
van. Használhatod azt a kérdést, hogy: Ki
vagyok a történeteim nélkül? Lazítsd el, akár csak egy pár pillanatra az
összes értelmezésedet, magyarázatodat, ítéletedet arról, hogy mi van, és csak legyél. PIHENJ MEG.
Jó volt, köszi! Pircs
VálaszTörlés