„Ha üzleti
vállalkozásod van, és szereted, képzeld, a Munkát még jobban fogod szeretni.
Nagyon izgalmas önmagadat felfedezni. És tudod, mit? Ahogy haladsz önmagad megismerésével, a hiedelmeid megkérdőjelezésével,
a vállalkozásod vagy céged törvényszerűen követni fog. Mert ahogy a főnök
elméje tisztul, úgy tisztul az alkalmazottak elméje is. Minél egyértelműbben, minél tisztánlátóbban éled az üzleti életedet,
annál többet hozol ki belőle. És ez mindenképp vonzó az alkalmazottaid
számára, még akkor is, ha nem is tudatosul bennük, mi zajlik benned. Semmi sem tud hatékonyabbá tenni egy céget,
mint egy olyan főnök, akinek a jelenlétében az emberek önmaguk lehetnek.” (Byron Katie)
Hamarosan egy vadiúj tematikus tréningünk kerül terítékre,
melynek témája a Gazdaság (Válsága),
Üzlet, Munka, Hivatás. A mai bejegyzés egy ilyen témájú önvizsgálat, melyet
Katie blogjáról fordítottam
ízelítőül. A címe: „Több vevő nagyobb
profitot jelent.” Nekem nem annyira őrületesen erőteljes, kóstolónak
megteszi, élőben majd mélyebbre utazunk.
Mindannyiunkat kikerülhetetlenül érintenek a gazdaság, a
munka, a hivatás, az üzleti élet témakörei – kit milyen intenzíven, életének
adott szakaszában. Korlátozó, akár
bénító hiedelmeink ezekre a területekre is nagyon jellemzően vetülnek ki,
ezért is tartom fontosnak a következő témák alapos megvizsgálását,
megkérdőjelezését:
- Gazdaság, és annak Válsága: Valóban igaz az, hogy
gazdasági válságban vagyunk? És hogy ez mindent megnehezít számunkra?
Korlátozza a lehetőségeinket és megkeseríti az életünket? Kik lennénk a
történetünk nélkül? Milyen gazdaságot tudnánk csinálni, ha soha többé nem
hinnénk el a gazdaságról dédelgetett megkérdőjelezett hiedelmeinket?
- Üzlet: Mi kell ahhoz, hogy belevágj
abba az üzletbe, amit szeretnél csinálni? Mitől félsz, mi tart vissza? Ki
lennél a történeted nélkül?
- Munka-Hivatás: Miként éled meg a jelenlegi
munkádat, esetleg annak hiányát? Mi mindent tanulhatsz meg magadról a
mostani munkádnak köszönhetően? Szeretnél váltani, továbblépni, megtalálni
a „hivatásodat”? Létezik-e olyan, hogy a Neked való munka, aggódsz-e
amiatt, mikor találod már meg az élethivatásodat? Ki lennél a történeted
nélkül?
A koncepcióktól kitisztított elme hihetetlen mennyiségű új lehetőséget vesz észre, és
elképesztően kreatívvá válik. Ez a nap ennek a folyamatnak a beindítására,
megerősítésére szolgál. Hogy Te is megtaláld
magadban a kreatív, áramlós, lelkes Erődet.
És akkor nézzük Jerry üzleti témájú hiedelem-vizsgálatát:
Jerry: Üzlet-fejlesztési vezetőként dolgozom egy közepes
méretű cégnél. A csapatomnak igen erőteljes hiedelme, hogy „Több vevő nagyobb
profitot jelent.”
Most pedig következzék a Jerry és csapata számára „beakadt” hiedelem megkérdőjelezése.
Ahogy olvasod az önvizsgálatot, arra kérlek, figyeld meg, mi zajlik a saját
életedben, amikor ezt a gondolatot hiszed. (Lehet, hogy a te gondolatod valami
olyasmi változat, hogy: „A több pénz boldogabb életet jelent.” Vagy, „Ha
nagyobb a kapcsolati hálóm, a jövedelmem is nagyobb.” Vagy, „……..?” – keresd meg a saját ide illeszkedő
gondolatodat, és végezd velünk a Munkát.)
Tedd fel magadnak a kérdést: Igaz ez? Igaz az, hogy „Több
vevő nagyobb profitot jelent"?
Jerry: Igen.
Teljesen biztos
lehetsz benne, hogy ez igaz?
Jerry: Nem nem lehetek benne száz százalékig biztos.
És hogyan reagálsz,
ha elhiszed azt a feltételezést, hogy a több vevő nagyobb profitot jelent?
Jerry: Nos, az egész csapattal megbolondulunk, hogy újabb
és újabb vevőket szerezzünk. Csökkentjük az árainkat, bármit megteszünk azért,
hogy terméket értékesítsünk. A sales-eseink időnként túl erőszakosan nyomulnak.
Néha túlzó ígéreteket tesznek. És az is előfordul, hogy a marketingesekkel vagy
a termékfejlesztőkkel csatározunk. Nem bízunk bennük, elkezdjük a helyzetet úgy
látni, hogy vagyunk „mi”, a jófiúk, és vannak
„ők”, a rosszfiúk, akik nem végzik rendesen a munkájukat. Mindenáron
próbáljuk hozni a célszámokat. Árcsökkentések, pénzügyi trükkök. Mindez pedig a
cégünk és az üzleti hírnevünk kárára megy.
Ki lennél a gondolat
nélkül?
Jerry: Nem aggodalmaskodnék ennyit. Több energiánk és
időnk lenne a már meglévő vevőinkkel való foglalkozásra vagy a termékeink javítására.
Még közelebb kerülhetnénk a legjobb vevőinkhez, hozzájárulhatnánk az ő
sikereikhez. Még értékesebbé válhatnánk számukra. Személyre szabottabbá
tehetnénk a termékeinket, így pedig a vevőink a versenytársaik elé
kerülhetnének. És ha ők sikeresek, akkor együtt osztozhatunk velük a sikerben.
Ők még többet fognak tőlünk vásárolni, tehát mi többet fogunk eladni. És ha
kevesebb, de fontosabb vevőinkre fókuszálunk, akkor a marketingköltségeinket is
csökkenteni tudjuk. Így ugyanazt a bevételt érjük el, csak éppen kisebb
költséggel és kevesebb vevővel.
Fordítsd meg a
hiedelmet!
„Kevesebb vevő nagyobb profitot jelent.”
Lehet ez annyira
igaz vagy tán még igazabb, mint az eredeti hiedelem?
Jerry: Azt látom, hogy legalább annyira igaz lehet. Attól
függ, mit teszünk azért, hogy több vevőnk legyen, és attól, hogy mit tehetnénk
akkor, ha nem azon erőlködnénk, hogy még több legyen. Fókuszálhatnánk a
leggyümölcsözőbb vevő-kapcsolatainkra. Közelebb kerülhetnénk a legértékesebb
ügyfeleinkhez. Mindenképp szorosabb egységben lennénk velük és magunkkal.
Hozzájárulhatnánk ahhoz, hogy az ügyfeleink üzlete sikeresebb legyen.
Keress három példát,
hogyan is igaz a megfordítás!
Jerry: Első, hogy a legfizetőképesebb vevőinkre
fókuszálhatunk, akik valószínűleg jól vészelik át a recessziót.
Második, hogy nem pocsékoljuk tovább az időnket és
energiánkat a nehéz ügyfelekre, akik folyton megváltoztatják a
megrendeléseiket. Ők rengeteg munkánkba kerülnek, de eddig megtartottuk őket,
mert azt hittük, hogy szükségünk van rájuk a célszámaink teljesítéséhez.
És a harmadik, hogy nem kéne többé olyan vevőkkel üzletelnünk,
akik késedelmesen fizetnek.
Érdekes, hogy egyetlen
egyszerű, de igen erőteljes értékesítési hiedelem megkérdőjelezése milyen új
ötleteket, stratégiákat tesz láthatóvá. Ha ezekben a nehéz gazdasági
időkben kevesebb ügyféllel foglalkozunk, viszont ezt teljes odafigyeléssel,
tesszük, akkor ők minden bizonnyal a fellendülés idején is meg fognak bízni
bennünk. Vagyis a vevőink számának csökkentésével valójában a hosszútávú nyereségességünket
biztosítjuk. Köszönöm, hogy mindezt megvizsgálhattam és megláthattam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése