„Az Élő Önvizsgálatok és a mély, belső utazás elképesztő élményt jelentenek
számomra. Az élettel, azaz a saját
darabkáimmal való intimitásnak olyan mélységét élem meg, ami szinte
leírhatatlan. Olyan feltétel nélküliséget tapasztalok az élettel - önmagammal -
kapcsolatban, amiről sosem gondoltam, hogy egyáltalán létezik. Ez az a végső és
feltétel nélküli „babusgatás”, ami után egész életemben sóvárogtam - saját magam édesanyjává váltam.
Szavakkal nem is lehet igazán megfogni, de tudom,
hogy néhányotok érti, miről beszélek. A mély, belső munka - annak a feltárása
és felfedezése, hogy ki is vagyok - nem volt mindig könnyű, de végtelenül megérte.”
(Lisa Meuser, Senior Élő
Önvizsgálatok Tréner és Facilitátor)
Integrált ÖnMunka Alapcsomag (3 nap kiscsoportos tréning+1X90 perces skype-os egyéni konzultáció), 2016. szeptember 9-11. Részletekért kattints ide.
A saját utamnak
és az emberekkel való munkámnak is alapköve a fájdalmas érzések mély átélésének
szép, fokozatos megtanulása. Enélkül ugyanis nincs valódi, mély belső
átalakulás, csak járunk körbe-körbe: önmagunkat keresve. A blogon is
nagy számú írás szól az érzelmek és érzések témájáról, ennek a bejegyzésnek a
végére csinálok egy listát.
Ma Bethany Webster, amerikai
tanító és író cikkét osztom itt meg, amit kisebb változtatásokkal az Inspira blogról vettem át, ahol más cikkeket is érdemes elolvasni. Köszönet a blog szerzőjének a fordításért. Bethany Webster munkássága főként
nőknek szól, az ún. anya-seb begyógyításáról. Mindazonáltal szavai ugyanúgy
érvényesek férfiakra is, természetesen.
A Fájdalmunkkal Való Együttlét Szent Egyszerűsége
A fájdalmunkkal együtt lenni nagyon egyszerű; mégis ez az
egyik legnehezebb dolog a világon.
Hatalmas bátorságra van szükség ahhoz, hogy a fájdalom
átérzését ne akarjuk sürgetően megszüntetni, tompítani vagy elfedni valamivel.
Ezen a ponton van szükség az önfeladásra, a megadásra. Egyszer elérjük azt a
pontot a gyógyulásunk útján, amikor már az összes könyvet elolvastuk, az összes
guru tanácsát kikértük, és az összes remek módszert kipróbáltuk; és az egyetlen
dolog, ami még hátra van, nem más, mint hogy érezzük a fájdalmas érzéseinket. Ironikus módon pont a fájdalmunkkal való
együttlét fogja elhozni nekünk mindazt, amit az elkerülése által próbáltunk
elérni.
Az érzelmi sérülések gyógyulásához az egyik rendkívül fontos lépés az, hogy hajlandóak legyünk elviselni a kellemetlenségeket, mert ez hozza el az átalakulást. Az erre való hajlandóság kulcsfontosságú ahhoz, hogy valóban át tudjuk dolgozni a gyerekkori sérüléseinket, és tartós gyógyulást érjünk el.
Az érzelmi sérülések gyógyulásához az egyik rendkívül fontos lépés az, hogy hajlandóak legyünk elviselni a kellemetlenségeket, mert ez hozza el az átalakulást. Az erre való hajlandóság kulcsfontosságú ahhoz, hogy valóban át tudjuk dolgozni a gyerekkori sérüléseinket, és tartós gyógyulást érjünk el.
A kellemetlenségek sokféle
formában jelentkezhetnek:
·
Családtagjaink nem értenek, félreértenek minket;
·
A fájdalmunkkal való együttlét; annak megengedése, hogy a fájdalom
ott legyen bennünk, és érezzük azt;
·
Haraggal és gyásszal teli perióduson mehetünk keresztül, anélkül,
hogy tudnánk, mikor lesz vége a kellemetlen érzéseknek;
·
Alacsony energiaszint, elveszettnek, bizonytalannak érezhetjük
magunkat;
·
Annak megengedése, hogy sebezhetőek legyünk, és elfogadjuk
másoktól a segítséget;
·
Eltávolodás olyan emberektől, akikhez korábban közel álltunk.
Kultúránk az azonnali
kielégülést és a gyors eredményeket helyezi előtérbe. Hatalmas bátorságra és
erőre van szükség ahhoz, hogy kitartsunk a gyógyulás nem túl csábító
folyamatában, aminek megvan a saját ideje. A kulturális tényezőn túl ott van
bennünk az a túlélési ösztön is,
ami arra késztet, hogy ha fenyegetve érezzük magunkat, támadjunk, vagy
meneküljünk.
Ezért rendkívül fontos, hogy a
gyógyulási folyamat során legyenek segítőink, támogatóink.
A még meg nem gyógyult belső
gyermekünk csak a származási családunkból jövő mintáknak megfelelően tudja
kezelni a fájdalmát, ám legtöbbször éppen ezek a minták okozzák magát a
fájdalmat. Így csapdába, ördögi körbe kerülünk. A megoldás az, hogy
megtanuljunk anyaként gondoskodni saját belső gyermekünkről, és megnyugtatni
őt, miközben olyan új döntéseket hozunk, amelyek jobban tükrözik valódi
vágyainkat és szükségleteinket. Ez a belső kapocs az, aminek a segítségével
sikeresen leválaszthatjuk magunkról azokat a családi és kulturális mintákat,
amik a szenvedést okozzák.
A legtöbbünknek gyerekként
sorozatosan cserben kellett
hagynunk önmagunkat, amelynek
során csak úgy tudtunk túlélni, hogy egy belső
hasítást hoztunk létre magunkban.
Ez a hasítás általában azt jelenti, hogy valamilyen módon tompítottuk,
elnyomtuk az érzéseinket, és elutasítottuk saját magunkat annak érdekében, hogy
a családunk elfogadjon minket. A gyógyulás során visszaszerezzük a
képességünket arra, hogy az érzéseinket azok teljességében érezzük, és hogy ez által
szégyen nélkül éljük át és fejezzük ki, hogy kik is vagyunk
valójában.
Ugyan folyamatosan azt az
üzenetet kapjuk, mind kívülről, a kultúránkból, mind belülről, a korai túlélési
mechanizmusaink által, hogy kerüljük el a fájdalmunkat, a valódi gyógyulás
mégis éppen az által történik, hogy jelen vagyunk a fájdalmunkkal, és megengedjük,
hogy az érzéseink szabadon áramoljanak.
Az igazság a komfort zónánkon
kívül van. A komfort zónánkon kívül van az a tér, amelyben leválaszthatjuk
magunkról azokat a diszfunkcionális mintákat, amiket a kultúránk és a családunk
vésett belénk.
Két fő fázisa van annak, hogy a
valódi változás érdekében megtanuljuk elviselni a kellemetlenségeket és
kellemetlen érzéseket. Ez a kettő olykor egyszerre is történhet, de általában
az ellenállástól haladunk a megadás felé.
1) ELLENÁLLÁS
Itt általában erős
ellenérzésekkel viseltetünk a fájdalmas érzéseinkkel való szembenézés iránt, és
kerüljük azt. Különféle módokat kereshetünk arra, hogy hogyan tompítsuk vagy
nyomjuk el az érzéseinket. Az ellenállás különböző formái lehetnek az önszabotázs,
a feledékenység, az elveszettség/levertség vagy a függőségek. Az ellenállás
olykor hasznos belső szabályozóként működik, ami lelassítja a dolgokat addig,
amíg képesek nem vagyunk teljesen szembesülni valamivel. És olykor az
ellenállás az elkerülése olyasvalaminek, amiről tudjuk, hogy muszáj
szembenéznünk vele. Gondos önvizsgálatra van szükség ahhoz, hogy
megállapíthassuk, az ellenállás melyik formái dolgoznak bennünk. Előfordulhat,
hogy a gyógyulás minden újabb szintjének kezdetén ellenállást tapasztalunk, de
ahogy fejlődünk, egyre jobban fel tudjuk ismerni az ellenállást, és könnyeben
haladunk át rajta.
2) MEGADÁS
A legtöbben egész egyszerűen
azért adjuk meg végül magunkat, mert az ellenállásból keletkező fájdalom túl
erőssé válik. Egy idő után pedig átjutunk egy bizonyos határon, amin túl már
tudjuk, és bízunk abban, hogy nem a fájdalom elől való menekülés, hanem annak
az elfogadása az, ami végül megkönnyebbülést hoz. Megízleljük és teljesen
átérezzük azt az örömet és szabadságot, amit a bennünk lévő VALÓDI-hoz való
kapcsolódás ad. Semmi nem hasonlítható ahhoz, amikor az ember átment a
fájdalmon, és megérkezik az önmagával való EGYSÉG örömébe. Ez a belső
őszinteségből fakadó béke: a valódi, őszinte érzéseink megtapasztalásáé és
kifejezéséé, anélkül, hogy azokat védeni kellene.
Ráérzünk, hogy milyen harmónia
van a személyes tökéletlenségeink és az élet felsőbb tökéletességében betöltött
pótolhatatlan szerepünk között.
A valódiságunk és az igazságunk
megélése utáni vágy végül minden más vágyon felülkerekedik - a
fájdalommentesség vágyán is. Meglátjuk azt, hogy megbízhatunk a valódiság,
igazság utáni vágyunkban, hajtóerőnkben, mert az mindig elvezet ahhoz, amire
éppen szükségünk van. És olykor arra van szükségünk, hogy a belső fájdalom egy
újabb szintjét öleljük magunkhoz. Az a megkönnyebbülés és öröm, ami az átölelt,
megélt fájdalom nyomán nyílik ki bennünk, mindenért kárpótol. Újra és újra
megtapasztaljuk, hogy a fájdalmunk elfogadása, és az azzal való együttlét
kapcsol össze bennünket saját teljesebb belső igazságunkkal.
Szerintem az egyik oka annak,
hogy miért hatja át olyan erőteljesen a nyugati világot a keresztre feszítés
szimbóluma az, hogy éppen azt jelképezi, ami oly mélységesen nehéz tud lenni: a
hajlandóságot arra, hogy elfogadjuk a fájdalmas érzéseinket, és érezzük őket.
Egy új belső tér jön létre,
amiben megengedett számunkra, hogy a VALÓDI-ból éljünk.
Ahogy folytatjuk a belső
munkát, végül létrejön bennünk egy meggyőződés, új élettel foganunk meg, és
kiolthatatlanul vágyakozunk arra, hogy a saját igazságunkat éljük, ami mellett
rendíthetetlenül el is köteleződünk. Kialakul bennünk a vágy arra, hogy minden
pillanatban a valódi énünk tüzéből éljünk. És minden pillanat új, friss
lehetőséget nyújt számunkra, hogy az „ami van” egyszerű, nyitott tudatosságból
éljünk.
Meglátjuk azt, hogy a
tudatosság maga egy átölelés, egy elfogadás.
A fájdalmas perifériáról
indulunk, majd ahogy egyre gyakorlottabbakká válunk a kellemetlen érzések és az
előttünk álló ismeretlen bizonytalanságának elviselésében, megnyílik előttünk a
lehetőség, hogy eggyé váljunk azzal a szentséges jelenléttel, ami a fájdalmunk
közepében lakik; és ekkor felismerhetjük, hogy ez az, ami valójában vagyunk.
Sokunkban mélyen belül erős
honvágy él. Egyfajta névtelen vágyódás és fájdalom. Sokan éreztük ezt
gyermekkorunkban az anyánkkal kapcsolatban; a talajnélküliség, és sodródás
érzését. Az anyasebben rejlő honvágy megélésével végül eljutunk oda, hogy
felismerjük - valójában sosem lehetünk elhagyottak. Ez úgy válik lehetségessé,
ha szerető belső anyává válunk a belső gyermekünk számára, azzal, hogy teret
adunk a legmélyebb kétségbeesésének is.
Ebben a kétségbeesésben egy
kapu rejlik; kapu a forrásunk, az egységes tudat felé, amiben mindennel egyek
vagyunk.
Így hát a fájdalmunk
tulajdonképpen hírnök. Egy hírnök, ami arra hív bennünket, hogy itt az ideje
hazatérnünk, a belső,
őseredeti otthonunkba, ami nem más, mint hogy ráébredünk: a valódi
önazonosságunk maga a tudat, és hogy tudjuk: szellemből vagyunk, és sosem
árthatnak nekünk vagy hagyhatnak el bennünket igazán, mert mindennel egyek
vagyunk.
Emlékszem, ahogy a saját
gyógyulási folyamatomban rétegről rétegre haladtam az anyasebben rejlő fájdalom
és gyász feldolgozásában; emlékszem az értéktelenség érzésére, és arra, hogy
meg akartam halni. És abban a hajlandóságban, hogy mindannak a hihetetlen
mértékű kétségbeesésnek és fájdalomnak teljes mértékben átadjam magam, tudtam,
hogy elérkeztem az aljára. Nem volt ennél mélyebb fájdalom. Az a fájdalom volt
a talaj. És azzal, hogy ezen a talajon megálltam, és együtt voltam a legmélyebb
fájdalmammal, szabaddá váltam.
Fájdalmunk mély átérzése egyben
meg is szabadít magától a fájdalomtól.
Amikor együtt vagyunk a
fájdalmunkkal, elkezdjük felismerni, hogy az érzett fájdalom nem az igazi
önvalónk. Látni kezdjük, hogy az
a nyílt, szerető jelenlét, amit akkor testesítünk meg, amikor a fájdalmunkat
átöleljük: az az, aki valójában vagyunk, a valódi identitásunk, ami minden más
identitás alatt rejtőzik.
Az „énként” élés tetőpontja az,
amikor „nem-énként” élünk; ez az a tágas, szerető tér, ami szeretetteli tanúja
fájdalmunknak és teljes mértékben átöleli azt. Egy egészséges anya is épp így
van jelen gyermeke számára. Rupert Spira író szerint a tudatosság olyan, mint
egy szobában rejlő tér: feltétel nélkül elfogad mindent, ami benne történik.
Hasonlóképpen, az optimális fejlődéshez egy gyermeknek olyan anyára van
szüksége, aki feltétel nélkül jelen van számára és elfogadja őt. Ám az anyák is
emberek, hibákkal, hiányosságokkal. Így mindnyájan sérülünk valamilyen szinten
az anyánk által.
És ez által az elsődleges, ősi,
szent seb által arra kapunk hívást, hogy egy ilyen szerető anyává váljunk önmagunk...
és az egész élet számára.
Ahogy megtestesítjük a belső
anya feltétel nélküli szeretetét, visszakapcsolódunk magához az Élethez.
Visszakapcsolódunk ahhoz a születés- és halál nélküli középponthoz, ami
folyamatosan újraszületik és meghal, számtalan formában. Ez az evolúciós lépés
az, ami az anya-seb fájdalmában rejlik. Nőként abban a hitben növünk
fel, hogy a szent erő rajtunk kívül található, ám a gyógyulási folyamat
során lassan rájövünk, hogy az, amire a leginkább vágyunk, ami a legszentebb,
legtisztább, és örökkévaló, az bennünk van, és mindig is ott volt. Sőt, mi vagyunk az. És nem csak bennünk, vagy
néhányunkban él, hanem mindannyiunkban, minden Életben.
És mivel mind össze vagyunk
kapcsolódva, minden alkalommal, amikor szeretettel átöleljük a saját fájdalmunkat,
aktiváljuk a mindenben élő, mindent átható Egységnek az erejét.
(Bethany Webster írása. Az eredeti
cikk itt olvasható: http://www.womboflight.com/the-holy-simplicity-of-sitting-with-our-pain/)
Integrált ÖnMunka Alapcsomag (3 nap kiscsoportos tréning+1X90 perces skype-os egyéni konzultáció), 2016. szeptember 9-11. Részletekért kattints ide.
Érzelmekkel,
érzésekkel kapcsolatos bejegyzések ajánlója:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése