„Legegyszerűbb meghatározása
szerint a spirituális elkerülés az elme használata arra, hogy elkerüljük azt,
hogy éreznünk kelljen. A saját tapasztalatomban, és a számtalan ember
életében, akikkel együtt dolgoztam, a spirituális szavak oly sokszor oly
könnyen válnak búvóhellyé,
látszólagos megérkezési ponttá.
Sokkal könnyebb a valóságról vagy az Igazságról beszélni, mint ténylegesen csupaszon, nyitottan és
sebezhetően élni az életünket, kitéve annak, ami ténylegesen
pillanatról-pillanatra megjelenik.” (Scott Kiloby)
Ma
egy hosszabb lélegzetnyi Scott Kiloby cikket ajánlok figyelmedbe a blogon már
korábban is szereplő spirituális elkerülésről. Érdemes elmélyülten végigolvasni
az írást és magadban is megkeresni azt, amiről Scott beszél, hosszú évek
tapasztalatából.
Amikor a Spiritualitás Elaltat és Eltompít (és még
csak nem is tudunk róla)
Amikor
a spirituális tippek és közhelyek édes dala elaltat minket, könnyen arra
ébredhetünk, hogy ezek a hipnotikus melódiák eltompítják érzékeinket és
érzelmeinket. A spirituális elkerülés
nem csak egy divatos új frázis. Valószínűleg a legéletbevágóbb beszélgetés, amit egymással megejthetünk, miközben
összejövünk ezen az út nélküli úton az élet felé. Legegyszerűbb meghatározása
szerint a spirituális elkerülés az elme használata arra, hogy elkerüljük azt,
hogy éreznünk kelljen.
Ó,
az ígéret, amit a szavak kínálnak… Olyan könnyű kimondani őket. A
legékesszólóbb módokon lehet rendezgetni őket. A szívünkhöz szólnak. Mély
szinten rezonálhatnak. Érezhetjük a rezgésüket. Mindez csodálatos. A kifejezés
szépsége. Művészek, költők és dalszövegírók évszázadok óta tudják ezt, és kitermeltek
olyan kifejezéseket, melyektől elalélunk, reménykedünk és álmodozunk. És
természetesen megvan a spirituális költészetnek is a helye, mivel megvan a maga
átalakító hatása. Csupán már bizonyos szavak meghallása áthatolhat dolgokon,
olyan tisztánlátást előidézve, mely ismeretlen volt a szavak meghallása előtt.
De
a spirituális szavak túl gyakran valami
mást tesznek, valami akaratlan dolgot. Legnagyobb
akadályunkká válnak!
A
saját tapasztalatomban, és a számtalan ember életében, akikkel együtt
dolgoztam, a spirituális szavak oly sokszor oly könnyen válnak búvóhellyé, látszólagos megérkezési ponttá. Sokkal könnyebb a
valóságról vagy az Igazságról beszélni, mint ténylegesen csupaszon, nyitottan és sebezhetően élni az életünket,
kitéve annak, ami ténylegesen pillanatról-pillanatra megjelenik. Nem csoda,
hogy elrejtőzünk ezekben a szavakban. Könnyebb
az Igazságról beszélni, mint ténylegesen együtt lenni azzal a fájdalommal,
összehúzódással, nyugtalansággal, érzelemmel vagy unalommal, ami akkor jelenik
meg, amikor a spirituális ígéretek altatódalát üresnek látjuk. Könnyebb azt
mondani, hogy „Minden Egy”, mint hagyni, hogy a dualisztikus kapcsolat, minden
nyomógombjával együtt, kapu legyen valami mélyebb felé, mint egy ilyen kétszavas
frázis, valami igazán sebezhető és szeretetteli felé. Nem igazán láttunk át a
történetmesélésünkön, ha ezekbe a spirituális frázisokba kapaszkodunk.
Egyszerűen csak a személyes
történetmesélés lecserélődött spirituális történetmesélésre. Ez egy helyettesítő játszma, újabb mód arra,
hogy megvédjük magunkat attól a
sebezhetőségtől, hogy hiteles emberi életet éljünk annak minden szépségével és
rútságával, örömével és bánatával, hullámhegyével és-völgyével.
Dolgoztam
olyan emberekkel, akik vég nélkül beszéltek nekem arról, milyen csodálatos a
jelenlét, vagy a valóság így, a valóság úgy, vagy hogy a spirituális
gyakorlatuk célja elérni valamilyen állapotot, amit kivetítettek egy halott
vagy élő gurura. Én csak hallgattam és hallgattam, arra a pillanatra várva,
amikor abbahagyják, hogy megkérdezzem tőlük: mi folyik itt valójában? Mit keresel? És ha megállnál egy
pillanatra és tényleg éreznéd azt a
fájdalmat, összehúzódást, nyugtalanságot, érzelmet vagy kereső energiát, és
hagynád csak lenni, még mindig énekelnéd ezt a dallamot? Még mindig ennyire a fejedben lennél? Még mindig papagájként
ismételgetnéd a legújabb, legnagyszerűbb fogalmi keretet vagy tanácsot, amit a
legutóbb a városba érkezett tanítótól hallottál? Mi történne, ha abbahagynád az elmélkedést a spirituális
szintekről, és arról, hogy milyen szinten vagy te és a tanítód?
Igazából
mi mást ígérnek a spirituális nyelvezeteink, vallásaink, politikai vagy
világnézeteink, mint a védelmet attól a
fájdalomtól, hogy tévedünk? Nem azért ragaszkodunk annyira hozzájuk, hogy
megvédjük és óvjuk magunkat annak fájdalmától, hogy azt látjuk, igazából egyáltalán nincs fogalmunk arról, mi igaz
valójában? Látni ezt a kártyavárat összedőlni kétségtelenül ijesztő. És így
inkább szerelmesek maradunk ugyanabba a dalba, újra és újra ismételgetjük, remélve, hogy senki nem fogja lerombolni
hiedelmeinket, vagy próbára tenni a komfort zónánkat és éreztetni velünk,
hogy mi is rejlik valójában mindez mögött. Többnyire félelem.
Mi
történne, ha ráébrednél, hogy ez az egész
keresési-játék, a megvilágosodástól kezdve, a jobb közérzeten,
intellektuális bizonyosságon át, a magad vagy mások megváltoztatásáig bármi,
igazából csak valaminek az elfedésére
való? Egy mód arra, hogy elkerüld,
hogy érezned kelljen AZT, bármi legyen is AZ a testedben.
Nem
állítom, hogy az egész emberiség nevében beszélek. Nem akarok valamiféle
prédikáló tekintély lenni. Csak próbállak egy kicsit húzni, vagy legalább
szeretettel tüzet gyújtani benned, és addig életben tartani ezt a tüzet és
együtt ülni veled, amíg minden, amit te
és én elkerültünk, felszínre kerül és szabaddá válik. Így szerethetjük
egymást, de nem azon a kapaszkodó, rászoruló módon. Nem, érett módon, ami
lehetővé teszi, hogy tényleg önmagunk legyünk, bárhogy is jelenik ez meg,
teljes megbocsátással és együttérzéssel minden iránt, ahogy az megtörténik.
Ez
nem arról szól, hogy valami hamis hegytetőn állunk és kinyilvánítjuk az
igazságot az elkerülésről. Ez olyan üres lenne, mint a fehér tér ezek mögött a
szavak mögött. Saját tapasztalatomból beszélek. Beszélgetésre hívlak, meghívót
küldök a vizsgálódásra. Én magam is csináltam ezt az elfedő manővert. És mások eléggé szerettek ahhoz, hogy továbbra
is minden pillanatban hívtak ki az álomból, így szembe tudtam nézni a
háttérben figyelemért kiáltó emberi mivoltommal. Sok olyan ember nevében is
szólok, akikkel együtt dolgoztam, és akiknek nincs hangjuk szólni. Úgy
találták, hogy az elfedő manőver a saját tapasztalásukban is megtörténik.
Figyelek
embereket, amint kezdenek igazán mélyre menni, csak hogy utána visszatérjenek
és belekábuljanak az elme legújabb spirituális altatódalába, a legújabb fogalmi
keretbe. Látok oly sok másokat, akik nyíltan vagy burkoltan állítják, hogy
felébredtek, vagy „végeztek” a kereséssel, csak hogy azt találjam, hogy amikor elkezdenek az önvizsgálatokkal
vizsgálódni, igazi fájdalom bukkan a felszínre. És sokan körülbelül ekkor menekülnek el. Az egész olyan
tudattalan. De ez a tudattalanság nem azt jelenti, hogy nem kiabáljuk ki,
amikor látjuk.
Meg
se tudom számolni, hányszor vártam, hogy valaki abbahagyja a legújabb
spirituális dal, vers vagy fogalmi keret éneklését, vagy abbahagyja annak
állítását, hogy „megcsinálta”, csak hogy úgy találjam, olyan régi gyerekkori fájdalom rejlik az egész
mögött, amivel sosem foglalkoztak, sosem látták szívesen, sosem adtak teret
neki, hogy lélegezzen és legyen. Amikor
ez az egész fecsegés abbamarad, akkor kezdődik a zsigeri szintű őszinteség.
Kicsordulnak a könnyek. A zokogás a felszínre tör. Nincs hová bújnia az
önvédelem régi érzésének. A szavak már nincsenek ott, hogy elfedjék. És így előjön a fájdalom. Végül, és hála
Istennek, előjön. Ez emberi dolog, teljes egészében. Csak akkor jelenik meg, ha
az egész mágikus gondolkodás a magasabb transzcendens állapotokról és az
Istennel való újraegyesülésről leáll egy pillanatra. És ezekben a
pillanatokban, amikor mélyen átérezzük
ezt a fájdalmat, és lehetővé tesszük, hogy felszabaduljon, lehetőség van
kézzelfogható átalakulásra azokból a gyerekkori sebekből, változásra abban,
ahogy mindent megtapasztalunk, olyan változásra, amit sosem lehet igazán
szavakkal megragadni, mindegy milyen mélyenszántóan vagy varázslatosan
hangzanak is.
Ekkor
végül megtörténhet a mély önvizsgálat. Nem az a fajta vizsgálat, ami bármit is
ígér, hanem ami mindent felszínre hoz,
még az üres ígéreteket is, hogy a fájdalom az lehessen, ami (mulandó
energia), és aztán édes halált halhasson, hogy valami új születhessen. Új életmód, ami már nem a rejtőzködésről
szól. Ez az emberi dolog, ami végül fényre kerül, örökre véget vet az
elkerülés játszmájának.
Ezt a dolgot mindenki érzi, az édesanyádtól kezdve a
főnöködön, szomszédodon át az ellenségedig. Ez az, ami közös bennünk. A spirituális nyelv terén nincs bennünk
közös. Az „igazságot” egy mozgó céltábla jelképezi. Az igazság más
meghatározását fogod hallani minden szájból. Nagyon ritkán tudunk megegyezni
abban, hogy mi az igazság vagy Isten, az elme szerint. De az elfedő manőver közös bennünk. Jobban akarjuk érezni magunkat. Nem
akarunk fájdalmat érezni. Csak pozitív érzelmeket akarunk, a negatív cuccot
nem. Mindez olyan tudattalan és mégis olyan nyilvánvaló majdnem mindannyiunk
számára. Itt kezdődik az elfedő manőver, amikor túl akarunk lépni rajta, ahelyett, hogy együtt maradnánk azzal, ami a
pillanatban van. És az elfedés addig folytatódik, amíg kábultak maradunk a
legújabb arról szóló dallamoktól, hogy mi az igazság, vagy hogyan működik a
valóság, eltompítva a mögötte rejlő emberi természetet.
Még
a legmegvilágosodottabban hangzó nem-duális szavak is lehetnek elfedő manőverek.
A felszínen úgy tűnik, az élet teljességét, valami transzcendenst szólítanak
meg. És a beszélő gyakran igazán hisz benne, mély meggyőződéssel, vagy azt
mondja: „ez csak Isten vagy az élet, ami rajtam keresztül szól.” Mi van, ha nem
az élet vagy Isten szól rajtad keresztül? Mi van, ha Isten egyáltalán nem írta
alá ezt az elmejátszmát? Mi van, ha az aktuális szavak csak módszerek, amikkel
bolondítjuk magunkat, vagy visszaaltatjuk
magunkat a bizonyosság valami hamis érzésébe? Ha így van, ezek a szólamok
nem fognak megmenteni minket a fájdalomtól. És semmi más sem. A fájdalom újra és újra vissza fog térni,
amíg szembe nem nézünk vele és már nem kerüljük el. Az eget rengető
spirituális élmények sem fognak megmenteni minket, ha tetszetős, szépen
becsomagolt tanácsokká alakítjuk, olyan helyekké, ahol újra elbújhatunk.
Míg
ezzel foglalkozunk, adjuk hozzá a spirituális kerülőút tüzéhez ezeket a
szavakat: tudatosság, tudat, túljutás, felébredés, szeretet, a pillanatban
élni, a most, az abszolút, stb. És adjuk hozzá az összes filozófiánkat és
tudományos elméleteinket, amik kiokosítanak minket a részecskékről és kvantum-elméletekről,
de egy lépést sem teszünk a sebezhetőség
felé.
És
igen, még az „együtt lenni azzal, ami
van” szólam is lehet saját maga kerülőútja, mivel ez is csupán egy
szócsoport. Végül is semmilyen én nincs ott, aki együtt lehetne azzal, ami van.
Csak ez a szólam van, a legújabb divatként ismételgetve önmagát, a legújabb mód
arra, hogy eltompítsa az érzékeket. Amikor eldobjuk
ezeket a szavakat, és már nincsenek szavaink arra, amit ténylegesen a
testünkben érzünk, túljutunk ezen a nagyon divatos „együtt lenni azzal, ami
van” szólamon, hogy ténylegesen együtt
legyünk azzal, ami van. Ez a kifinomult kerülőút talán a legmakacsabb és
legbecsapósabb. Emberek évekig énekelhetik ezt a dallamot, hogy együtt vannak
azzal, ami van, anélkül, hogy látnák, hogy maga a szólam csak egy újabb
mentális becsapás. Manapság a Facebook-on és az elkerülésről szóló spirituális
könyvekben cicomázgatják ezt a divatos szólamot. És személy szerint együtt
voltam e szólam néhány leghangosabb szószólójával (tanítókat is beleértve),
akik harcba szálltak velem, amikor arra hívtam őket, hogy ne használják mentsvárként ezeket a szavakat, és legyenek együtt
azzal, ami ténylegesen felbukkan, amikor abbahagyják, hogy mentálisan győzködik
magukat arról, hogy a pillanatban élnek azzal, „ami van.” A harc az
elkerülésre, önmagunk bolondítására, az elpalástolásra való hajlamunkból ered.
Egyszerűen
kényelmesebben érezzük magunkat a
leírásokban, mint a testünkben. És a „nincs test” vagy „a test nem én
vagyok” szólamokkal sem kerüljük el a mentsvárba menekülést. A testünk akkor is emlékszik a
nyomógombokra, amikor az elménk belekábul ezekbe az éntelenségről szóló
divatos frázisokba. A testünk továbbra is egész könnyen bekattan, amikor
eldobjuk ezeket a frázisokat és ténylegesen érezzük a reakciókat azokra a
különféle ingerekre, amiket a kapcsolatokban, nézeteltérésekben, a mindennapos
munkahelyi kihívásokban és az élet minden más pillanatában találunk, amikor a
legenyhébb unalmat, szorongást, szomorúságot, dühöt, szégyent, bűntudatot vagy
kétséget is érezzük. Az indok, amit ismerek arra, hogy ez a konkrét frázis egy
becsapás, ez: minden olyan ember
szemében, akivel dolgoztam, és aki már nem támaszkodott erre a frázisra és
mélyen a testébe merült, a szólam elvesztette vonzerejét. A dal édes halált
halt. Csak egy másik önvédelmi frázisnak látjuk. És ezen a ponton már nincs rá
szükség menedékhelyként.
A testünk olyan gazdag. Mély
felfedezésekre váró univerzum. De oly gyakran maradunk elszakadva gazdagságától
azáltal, hogy a fejünkben maradunk a legújabb frázisokkal és tanácsokkal.
Nagyon megéri felfedezni belül és a fájdalom közepében ezt a gazdagságot.
Semmi sem fog megmenteni minket,
mert nincs is szükségünk megmentésre. Semmi baj nincs velünk. Semmi megváltoztatni való a
kilétünket illetően. Az egyetlen szükséges dolog az, hogy a kábítást annak
lássuk, ami, egy elfedő manővernek, és hogy ne tompítsuk többé a testet. Az elkerülés itt ér véget. És a
keresés is. Ez a fajta mély vizsgálódás önmagában válik a jutalommá.
(Scott
Kiloby cikkének fordítása. Az eredeti itt olvasható.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése