Mi zajlik benned, ha meghallod az „anya” vagy „apa” szót? Kicsit csukd be a szemedet, és figyelj befelé a testedbe. Figyeld meg,
mi zajlik benned testi és mentális szinten, amikor e két szó valamelyikét meghallod,
vagy apura/anyura gondolsz. Milyen képeket vetít az elméd? Milyen emlékképek
bukkannak fel? És főként: mi történik a
testedben? Összecsavarodik a gyomrod? Összeszorul a mellkasod? Ökölbe
szorulnak a kezeid? Elszomorodsz, dühös leszel, szégyellni kezded magad? Hol
zajlanak ezek az érzelmek a testedben? Próbáld meg nagyon tudatosan felismerni
mindezt.
Nem mindannyiunknak vannak fájdalmas történetei anyuról
és/vagy apuról, természetesen. Tapasztalatom szerint azonban sokan pont az
anyuról/apuról szóló traumatikus történeteink és az ehhez kapcsolódó fájdalmas azonosulásaink miatt léptünk
az önismeret, önfeldolgozás útjára. Mégis sokszor azt tapasztalom, hogy még „régi motorosoknak” is fájóan élők a
szüleikkel kapcsolatos történeteik. Sokan nem jutottak olyan „módszer”
közelébe, mely valóban segít nekik feldolgozni ezeket az ősi történeteket. És
még felnőtt, akár idősödő fejjel is fájnak és szenvednek. Mert még mindig nem szeretettnek, értéktelennek, nem
megfelelőnek, tökéletlennek, rossznak, nem akartnak, elhagyottnak, nem
fontosnak érzékelik magukat. És amikor ezek az identitások „bekapcsolnak”,
akkor velük együtt jönnek az érzelmek – a harag, a bűntudat, a szégyen, a
szomorúság -, és az ezekhez a testben kacsolódó érzetek – a gyomor vagy mellkas
összeszorulása, a torok elszorulása, az izmok megfeszülése, kinek mi. Ezt
nevezzük úgy, hogy Tépőzár-hatás a
Scott Kiloby-féle Élő Önvizsgálatok zsargonjában.
Tépőzár-hatás: az elme által elhitt képek,
szavak, és az ezekhez „tapadott”, tekercselődött érzelmek és testi érzetek
látszólagos egysége. Mindaz, akinek
elhittük magunkat ezekből az alkotóelemekből áll össze, és ha ezek az
identitások negatívak, akkor egy ún. érzelmi
sebbel nőttek össze. Ez az a „seb”, mely újra és újra hírt ad magáról a
testben, és ezért érezzük a történeteinket, az identitásainkat olyan
valóságosnak. Pedig mindezek „csupán” történetek, nem azok, aki vagyunk.
Ez nem azt jelenti, hogy nem történhettek meg azok a dolgok,
amik az emlékeink szerint megtörténtek, bár rengetegszer kiderül, ha az ember
hajlandó nagyon nyitottan és bátran belenézni ezekbe az akár traumatikus
emlékeibe, hogy valójában nem az
történt, amit akkor és ott elhitt, hogy történik, és főleg nem az történt, amilyen jelentést,
értelmezést adott a kicsi kis drága elménk az egésznek. Az ÖnMunka kétféle
módszerének önvizsgálataival nagyon finoman,
gyengéden hatolunk be az elmébe és a testbe, ránézni arra, amit az elménk vetít
képek formájában akár évtizedek óta, és mellé mélyen megélni azokat az érzelmi energiákat, melyek ezekhez a
történetekhez tapadtak, és sosem volt lehetőségük arra, hogy szabadon
áramoljanak.
Célunk az, hogy átlássunk
ezeken a fájdalmas identitásokon, ez pedig a fentebb leírt tépőzár-hatás szétbontásával történik.
Egyenként választjuk le az identitásunkat alkotó képeket, szavakat, érzelmeket,
testi érzeteket, így bomlik szét a történetünk, és ott maradunk „történet
nélkül”, újan, frissen, szabadon.
Mondok egy (leegyszerűsített) példát: tegyük fel, hogy gyerekkoromban apukám elhagyta az
anyukámat egy másik nőért, és egyik napról a másikra kikerült a mindennapi
életemből. Mindezt többféle azonosulással élhetjük meg, ez egyéni, kinek hogyan ÉRTELMEZI az elméje azt,
ami történt. Ami a valóságban történt az az, hogy apu elment egy másik nénivel
élni, ami pedig bennem lecsapódhatott
az a következő: apu elment, és ez azt
jelenti, hogy:
- Nem
szeret, vagyis nem vagyok szerethető.
- Engem
hagyott el, vagyis elhagyott vagyok.
- Nem
vagyok elég jó.
- Sőt
akár azért ment el, mert én rossz vagyok. Én vagyok a hibás.
- Értéktelen
vagyok.
- Nem
vagyok fontos.
- Akár
nem is vagyok, nem is létezem.
- Áldozat
vagyok.
- további
változatok is lehetségesek
Tehát a fejemben elkezdem újra meg újra látni azt a képet, ahogy mondjuk apu kilép az ajtón
a bőröndjeivel, anyu pedig zokog vagy szidja. Érzelmileg lehetek dühös,
szomorú, félhetek, vagy szégyellhetem magam és bűntudatom is lehet, aszerint, hogyan értelmeződik bennem a történés.
És az érzelmekhez testi érzetek
fognak kapcsolódni a gyomromban, szívemben, torkomban, zsigereimben, fejemben,
izmaimban, hátamban, stb. Elkezd „összenőni”,
akinek ezen túl hinni és érezni fogom magam, pedig az, ami történt NEM RÓLAM SZÓL. Az elmének azonban
mindig az „én” áll a középpontjában, csak az „én” történetén keresztül tudja
értelmezni a világot. És innentől kezdve ezen
a szűrőn keresztül fogok „látni”, soha többé nem leszek képes a dolgokat a
valóságosságukban látni, csak a saját történetem kivetítésén keresztül.
Arról már nem is beszélve, mi mindent hiszek majd férfiról, nőről, párkapcsolatról, kire fogok
haragudni, kit fogok sajnálni, kit fogok akarni kitől megmenteni (pl. saját
magamtól), ezek megint mind egyéni változatban történnek, nagyrészt teljesen tudattalanul,
és valós kihatásuk lesz onnantól
kezdve a kapcsolatainkra, s nem csak a párkapcsolatainkra.
Majd csodálkozom, miért fáj újra meg újra annyira, ha
valaki „eltávozik” az életemből, legyen az barát, pár, gyerek. Mert mindig ugyanazzal az identitással fogom
megélni azt, ami történik, mint korábban: nem szeretnek, elhagytak, értéktelen
vagyok, rossz vagyok, hibás vagyok, stb. Úgy néz ki, mintha az egész élet összeszövetkezett volna, hogy ezt újra meg
újra „bebizonyítsa” nekem.
Ezért van nagyon nagy jelentősége az érzelmeink és testi érzeteink tudatosításának, ugyanis ők az első hírnökei annak, ha egy ún. hiány-történetünk aktivizálódott. És
ilyenkor általában automatikusan kifelé
kezdünk mutogatni, a másikat vagy a világot okolva a mi fájdalmunkért,
szenvedésünkért, szerencsétlenségünkért. Pedig „csupán” a saját magunkról
elhitt történetünk kapcsolt be.
Fontos, hogy mindez nem azt jelenti, hogy jóváhagyjuk pl.
az erőszakot, az abúzust. Viszont ezekben az esetekben is a traumatikus élmény
megtörténtekor beinduló identitással dolgozunk: áldozat vagyok, elnyomott
vagyok, értéktelen vagyok, stb. Nem felmentjük az elkövetőt, hanem önmagunk felszabadításával foglalkozunk,
érzelmileg mélyen „átégetjük” a
felhalmozódott, évtizedek óta meg nem élt fájdalmat, és ez által nem kell már tovább cipelnünk a saját
elménk által magunkra ragasztott ön-címkéket. És érdekes módon ilyenkor az
elkövető is szabad lesz a béklyónktól, nem fogunk többé értékes élet-energiát
erre az eddig bilincsként tartó kötelékre pazarolni. A megbocsátás ily módon automatikusan megtörténik. És a
megbocsátás nem egyenlő a felmentéssel. Mi viszont szabadon élhetünk tovább, nem kell tovább ismételnünk az erőszak
mintáját.
Még vannak szabad helyek mindkét következő Alapcsomagra:
Byron Katie Munka-Módszere Alapképzési Csomag
október 26. Részletek itt: Aktuális Tanfolyamok
Scott Kiloby Élő Önvizsgálatok Alapképzési Csomag (Megtalálhatatlan Önvizsgálat és Szorongás/Félelem Önvizsgálat) November 2-3. Idén valószínűleg utoljára!
Részletek itt: Aktuális Tanfolyamok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése