Ma egy Minta-Önvizsgálatot olvashatsz, az önvizsgálat
végzését megkönnyítő hasznos tippekkel együtt. Szeretném felhívni a
figyelmedet, hogy tapasztalatom szerint, szinte lehetetlen ennyi alapján
hatékonyan végezni egyedül a Megtalálhatatlan Önvizsgálatot. És arra is kérlek,
hogy ne vonj le messzemenő következtetéseket abból, amit itt olvasni fogsz.
Amikor először találkoztam a Megtalálhatatlan Önvizsgálattal (MÖ), „érdekesnek”
találtam, majd néhány alkalom után
kezdtem el tapasztalni hihetetlen erejét. Ez egy fokozatos elmélyülés Ön-Magadba, bizonyos ideig kitartó
vizsgálódásra van szükség, hogy feltárulhasson az a mélyre leülepedett „ős-történeted”, amit magadról elhittél már
nagyon kicsi korodtól kezdve.
Az MÖ igen
erőteljes, gyakorlati megtapasztalást ad
arról, hogy tényleg nem az vagy, aminek, akinek elhitted magad. Valóban
meglátod és megéled, hogy képekben,
szavakban és energiákban hittél eddig, összetévesztve mindezt saját
magaddal. Ennek egy rövid példáját olvashatod a mai bejegyzésben, és jövő
hétfőtől megvásárolható lesz Scott Kiloby MINDKÉT könyve: Az Élő Felismerés és Az
Élő Kapcsolat is. A két könyv egy „csomagban” lesz elérhető, ami
biztosítja azt, hogy a lehető legtöbb „muníciód” meglegyen az én-feldolgozáshoz.
Erről hétfőn többet, most pedig térjünk a megtalálhatatlan tárgyra. J
A Megtalálhatatlan
Önvizsgálat – A Megtalálhatatlan Én
Ebben a fejezetben, Caleb azt az áldozat-én-t próbálja
megtalálni az önvizsgálattal, akinek önmagát hiszi. Emberek és identitások
sokaságával végeztem már el ezt az önvizsgálatot, az apától kezdve, a
vezérigazgatón át, egészen az értéktelen én-ig. Azt az alapvető hiedelmet is
vizsgálat alá vettük, miszerint elkülönült én-ek (azaz egók) vagyunk, úgy hogy
semmilyen más kiegészítő címkét nem adtunk hozzá, mint pl. „értéktelen én”. Azt
azonban fontosnak tartom megjegyezni, hogy az
önvizsgálat sokkal erőteljesebb, ha egy bizonyos címkéjű identitást keresel
vele. Önmagában az „én” szó semmi különösre nem mutat. Mindannyiunknak vannak
olyan meghatározó én-történeteink,
amiknek magunkat hisszük. Nagy segítség, ha a történetet egy konkrét címkére
szűkítjük le. A „levél” szó, például, semmilyen konkrét levélre nem mutat az
erdőben. De amikor elnevezed juharlevélnek,
akkor már pontosan tudod, mit is keresel. Hasonló módon, ha az én-t megcímkézed
(pl. értéktelen én vagy áldozat én), akkor már pontosan tudod, mit is keresel –
ez az az identitás, akinek önmagadat
hiszed. Úgy gondolom, hogy a könyv további fejezetei mindezt teljesen
világossá fogják tenni.
Elsőre
viccesnek hangozhat, hogy nem tudod megtalálni magad, ha tényleg elkezded
keresni, mégis adj esélyt ennek az önvizsgálatnak. Nagy meglepetésben lehet
részed. Furcsának hathat valami olyasmit
keresni, ami ennyire egyértelműen létezőnek tűnik, épp ebben rejlik az
önvizsgálat ereje. Amint elolvastad ezt a fejezetet, próbáld is ki. Az
önvizsgálat természetesen egy trükk.
Az én, akit próbálsz megtalálni, üresnek
bizonyul. Az üres azt jelenti, megtalálhatatlan.
Az
önmagunknak mesélt történetek csak addig tűnnek igaznak, amíg közvetlenül rájuk
nem nézünk, és meg nem látjuk, hogy mindössze tovatűnő gondolatok. Ez az önvizsgálat ennek a felfedését
szolgálja. Ugyanakkor ezt már itt és most is észreveheted, még mielőtt magát az
önvizsgálatot egyáltalán elvégeznéd. Vedd észre, hogy a tudat látja a
gondolatokat jönni és menni. Ha képes
vagy a gondolatot látni, akkor vajon te vagy az a gondolat? Mi néz rá a
gondolatra? A tudat(osság) az, ami mélyebb értelemben az, aki vagy. A
Megtalálhatatlan Önvizsgálat egyenként választja le a gondolatokat, érzelmeket
és érzeteket, melyek, amíg összeforrottnak látszanak, hihetetlen erővel azt éreztetik, hogy a történeted igaz.
Az MÖ-t több
módon tudod elvégezni. Előnyös lehet, ha valaki más teszi fel neked a
kérdéseket (egy facilitátor). Egyedül is végezheted, papír és toll
segítségével. Szép nyugodt tempóban haladj a kérdések megválaszolásával. Ahogy
gyakorlottabb leszel az MÖ-ben és a többi önvizsgálatban, akkor még könnyebb
lesz egyedül végezned őket, egyszerűen csak ránézve a tudatban felbukkanó
gondolatokra, érzelmekre és érzetekre. Nem lesz már szükséged facilitátorra, és
nem is kell majd semmit leírnod többé.
Hogyan működik a
Megtalálhatatlan Önvizsgálat?
- Nevezd meg. Nevezd meg a személyt (pl. szerethetetlen én,
áldozat én, nem megfelelő én). A keresendő én a saját történeted
tartalmából kerül meghatározásra.
- Találd meg. Próbáld megtalálni a keresett én-t. Menj végig az összes fő gondolaton,
érzelmen és érzeten (egyenként) melyek a személyt alkotják. Minden
jelenség esetén tedd fel a kérdést, „Ez én vagyok?” (Ez a gondolat
én vagyok? Ez az érzelem én vagyok? Ez az érzet én vagyok?) Természetesen,
ha valaki mást viszel végig az önvizsgálaton, akkor az „Ez én vagyok?”
kérdés helyett azt kérdezd, „Ez te vagy?”
Megtalálhatatlan
Önvizsgálat: Önvizsgálati minta
Facilitátor: Nevezd meg a személyt, akit szeretnél
megtalálni.
Caleb: Szeretném megtalálni önmagamat.
Facilitátor: Rendben, elvégezhetjük az önvizsgálatot az
általános én-érzet megkeresésére. De érdemes megnézni, ki az benned konkrétan,
aki a szenvedésedet okozza.
Caleb: Mindig is áldozatként gondoltam magamra. Az élet
igazságtalanul bánik velem. Legtöbbször nyomorultul érzem magam. A tegnapi nap
egy jó példa erre. Egész nap csak ültem és egyedül éreztem magam.
Facilitátor: Jó, akkor keressük meg Calebet, az áldozatot.
Lazulj el és helyezkedj el kényelmesen. Csukd be a szemedet, és nézz rá a
fejedben a „Caleb” szóra. Nem kell sietned. Az a szó, hogy Caleb, az áldozat
te?
Caleb: Nem, ez csak egy név, egy szó.
Facilitátor: És mi van azokkal a szavakkal, hogy „Az élet
igazságtalanul bánik velem”? Ez te vagy, az áldozat?
Caleb: Hogy ez én vagyok-e? Nem, ez is csak egy gondolat.
Facilitátor: Légy óvatos, hogy ne intellektuális választ
adjál. Közvetlenül a tudatos észleléssel nézz bele. És ne felejts el
odafigyelni a testedre. Reagál-e bármi módon a tested, amikor meglátod a
szavakat, hogy „Az élet igazságtalanul bánik velem”?
Caleb: Igen, szomorúság bukkan fel.
Facilitátor: Nézz rá közvetlenül a „szomorúság” szóra. Ez
a szó te vagy, az áldozat?
Caleb: Nem. De visszatért az a gondolat, hogy „Az élet
igazságtalanul bánik velem.”
Facilitátor: Tedd ki a szavakat, hogy „Az élet
igazságtalanul bánik velem” egy képkeretbe a fejedben. Ez segíthet meglátni,
hogy csupán csak szavak. Most pedig nézz rá a szavakra a keretben. Ezek a
szavak az áldozat te?
Caleb: Nem, ezek csak szavak.
Facilitátor: Tedd bele egy képkeretbe a fejedben azokat a
szavakat, hogy „Legtöbbször nyomorultul érzem magam”. Ezek a szavak te vagy, az
áldozat-te?
Caleb: Igen, ez nagyon úgy érződik, hogy én vagyok! A
szomorúság visszatért, összeszorulás is van hozzá.
Facilitátor: Amikor egy gondolatot a keresett tárgyként
érzékelünk, akkor mindig felbukkan a gondolattal együtt egy érzelem vagy érzet.
Az érzelmek és az érzetek olyanok, mint valami vészcsengők, melyek arra
próbálják felhívni a figyelmedet, hogy légy a testedben, és közvetlenül érezd
az érzést. Akkor most lazíts el minden szót és mentális képet, és pihenj meg
tudati térként. Majd fordítsd a figyelmedet a mellkasodban lévő névtelen,
címkétlen energiára. Szánj erre annyi időt, amennyi csak szükséges. Lazulj el,
és engedd, hogy az energia csak legyen… Ez az energia te vagy, az áldozat?
Caleb: Úgy érzem, ez az energia én vagyok.
Facilitátor: OK. Amikor egy érzelem, érzés vagy érzet
énnek tűnik, az azt jelenti, hogy valamilyen gondolat is felbukkan még vele egy
időben. Milyen gondolat bukkant fel?
Caleb: Az a gondolat, hogy „Ez én vagyok.”
Facilitátor: Keretezd be a szavakat. Azok a szavak, hogy
„Ez én vagyok” te vagy, az áldozat?
Caleb: Nem, most tisztán látom, hogy csak szavak. És el is
távoztak.
Facilitátor: Hozd vissza a figyelmedet a testedben lévő
energiára, képek és szavak nélkül érezd. Ez az energia az áldozat-te?
Caleb: Nem, csupán csak energia. Már nincs rajta semmilyen
történet. A szomorúság és az összehúzódás is eltűnőben vannak.
Facilitátor: Most pedig nézd meg azt a mentális
emlékképet, ahogy tegnap egyedül üldögéltél és egyedül érezted magad. Ez a kép
az áldozat-te vagy?
Caleb: Látom, hogy csak egy kép, mégis úgy érzem, hogy ez
az áldozat-én. A szomorúság és az összeszorulás megint itt vannak.
Facilitátor: Az a két szó, hogy „szomorúság és
összeszorulás” az áldozat-te?
Caleb: Nem, ezek csak szavak.
Facilitátor: Légy tudatásban a szomorúságnak és az
összehúzódásnak elnevezés, címkézés nélkül. Ez az energia te vagy?
Caleb: Nem, nem én vagyok, de ez az energia be van
ragadva.
Facilitátor: Amikor az energia beragadtnak érződik a
testben, akkor még mindig van gondolati szintű azonosulás is. Előfordul, hogy a
gondolatok mentális képek formájában jelentkeznek, nem pedig szavakként. És
ezeket a mentális képeket az elme rávetíti az érzelemre, érzésre, érzetre.
Csukd be a szemed és nézd meg, látsz-e bármilyen mentális képet?
Caleb: Igen, az energia egy csomót alkot. A csomó képét
látom.
Facilitátor: Akkor csak a csomó képét nézd. Csak figyeld a
képet, ne írd le, mit látsz, csak nézd. Be is keretezheted. Ez a kép te vagy,
az áldozat?
Caleb: Nem. Látom, hogy ez csupán egy kép, és most meg is
lazult. Most pedig a szomorúság tör fel.
Facilitátor: Lazítsd el az összes szót és mentális képet,
és csak tapasztald meg az energiát, semmit ne csinálj vele, csak hagyd, hogy
legyen, ahogy van. Van időd, csak nyugodtan. Ez az energia az áldozat-te vagy?
Caleb: Hú, most az egész elment. Most már látom, hogy
amikor az érzésre nem pakolódnak rá szavak és képek, akkor nem áldozat. Nem
érzem áldozatnak magam.
Facilitátor: Akkor most egyszerűen csak pihenj meg tudati
térként, és engedd, hogy minden szabadon felbukkanjon, és természetes módon
távozzon. Megtalálod az áldozat-ént valahol?
Caleb: Látok itt-ott egy-egy gondolatot, de amikor
felteszem a kérdést, hogy „Ez én vagyok?”, akkor máris látom, hogy csupán csak
egy gondolat, és el is tűnik hamarosan. Van érzelem is, de amikor belepihenek,
akkor az is eltűnik. Nem találom az áldozatot. Nem találom az én-t. Ez annyira
egyszerű és hatásos! Szó szerint olyasmit hittem magamról eddig, amit nem lehet
megtalálni, ha tényleg elkezdem keresni.
Hasznos tippek az Önvizsgálathoz
Menjünk át még egyszer a fenti önvizsgálaton, és
egészítsük ki néhány hasznos tippel, melyek segítségedre lesznek, ha egyedül
szeretnéd végezni ezt a munkát. Képzeld magadat Caleb helyébe.
A gondolatokat egyszerűsítsd le szavakra vagy képekre
Ha megvizsgálod, akkor megláthatod, hogy a gondolatok kétféle módon bukkannak fel:
szavakként vagy képekként. Szavak
alatt szó szerint azt értjük, hogy „Caleb” vagy „áldozat vagyok”. A képek pedig
mentális képek, mint pl. az az emlékkép, hogy tegnap egyedül üldögéltem és
egyedül éreztem magam, vagy pedig egy testrész vagy egy csomó képe. Érdemes felfedezni
a szavak és képek közötti különbséget. Pontosan
azonosítsd be, hogy melyikük bukkan fel, ami az elkülönült én érzetét adja
neked.
Segíthet, ha
bekeretezed a felbukkant szavakat
vagy képeket. Pl. lásd azokat a szavakat, hogy „Általában nyomorultul érzem
magam” egy képkeretben a fejedben. Nézz közvetlenül rá a keret tartalmára.
Addig nézd a szavakat, míg elkezdenek elhalványulni, és tedd fel a kérdést, „Ezek a szavak én vagyok, az áldozat?”
Ne intellektuálisan válaszold meg az „Ez én vagyok?” kérdést
Emlékszel, hogy arra kértem Calebet, hogy ne intellektusból válaszoljon? Ne
gondolkozz a válaszon. Ne elemezd a kérdést. Ne kalandozz a történeted más
részeibe a válasz megtalálásához. Csak ezt
az egyetlen gondolatot vizsgáld egyszerre. Úgy nézz rá a gondolatra, mintha
egy színt néznél, anélkül, hogy megneveznéd – csupasz, közvetlen figyelemmel.
És ebből a közvetlen megfigyelésből kérdezd meg, hogy „Ez az?/Ez az áldozat
én?”
Intellektuálisan
hamar megláthatod, hogy ez csupán egy gondolat, nem pedig egy személy (pl.
áldozat-én). De mindig figyelj oda a
tested jelzéseire az önvizsgálat során. Vedd észre, amikor a test bármilyen érzelemmel, érzettel reagál.
A test ilyen módon tudatja veled, hogy valamilyen szinten azt hiszed, hogy ez a
gondolat vagy. Caleb is intellektualizált, amikor megkérdeztem tőle, hogy „Az
élet igazságtalanul bánik velem” gondolat a keresett én-e. Miután megemlítette,
hogy szomorúságot és összehúzódást érez a gondolattal együtt, arra biztattam,
hogy figyeljen jobban befelé a testébe.
Egyszerű igennel vagy nemmel válaszolj az „Ez én vagyok?”
kérdésre
Ne bocsátkozz részletes elemzésbe a válaszadáskor. Ha az
áldozat valóban itt van, az elmédként és testedként, akkor nem okozhat gondot a
megtalálása. Ha te valóban egy áldozat vagy, akkor a jelen megtapasztalásodban képesnek kell lenned őt megtalálni
valahol a testedben vagy az elmédben, hosszas magyarázkodás nélkül. Képzeld el,
hogy egy pár cipőt keresel a gardróbban. Ha épp egy ing kerül a kezedbe, akkor
felesleges öt okot felsorakoztatnod, miért is nem cipő az az ing. Egyszerűen
tudod, hogy az ing nem cipő. És keresed tovább a cipőt. Ugyanígy végezd ezt az
önvizsgálatot is. Keresd a szóban forgó én-t, és egyszerű igennel vagy nemmel
válaszolj.
Ne feledd, a személyt keresed, nem a bizonyítékot rá, nem
rámutató gondolatokat, vagy a személy részeit
Az önvizsgálat során úgy tűnhet, mintha minden átmeneti
gondolat, érzelem és érzet, amivel találkozol, „része” vagy bizonyítéka a
személynek, vagy arra mutat. Ne elégedj meg ezzel a fajta gondolkodással. Menj
mélyebbre. Keresd magát a személyt. Ha mindez az összes átmeneti dolog felé
mutat, hol vagy TE - az igazi, állandó,
elkülönült, tényleges áldozat? Ha az összes szó csak leírja azt, hol vagy
TE? Ha ezek a jelenségek csupán részei, hol vagy TE? A TE - a tényleges áldozat
- az, amit keresel. Ez bizonyul megtalálhatatlannak, amikor közvetlenül őt
keresed, ahelyett, hogy gondolkoznál róla.
Például, ha az áldozatot keresed,
akinek tartod magad, úgy tűnhet, hogy az „Az élet igazságtalanul bánik velem”
gondolat része az áldozatnak. Felejtsd el a részek keresését. Magát az
áldozatot keresd. „Az élet igazságtalanul
bánik velem” gondolat te vagy - a tényleges áldozat? Ez a megfelelő kérdés.
Gyakran feltételezzük, hogy ezek a gondolatok egy tényleges, eredendő áldozatot
írnak le, vagy arra mutatnak rá, aki tényleg
ott van a gondolatok alatt. Hogy
bebizonyítsd, hogy az áldozat nincs ott a gondolatok alatt, eressz el minden
olyan gondolatot, ami úgy tűnik, hogy leírja az áldozatot, vagy őrá mutat. Vedd
észre, hogy amikor eldobod ezeket a
gondolatokat, és közvetlen tudatos nézéssel keresed, akkor nem találod az
áldozatot. De akkor sem találod, amikor a gondolatok ott vannak. Csak gondolatokat találsz, egyiket a másik
után - tényleges áldozatot nem.
Ha egy gondolatot (szó vagy kép formájában) nézel éppen,
és a gondolat a keresett személynek látszik, az mindig azt jelenti, hogy a
gondolattal együtt valamilyen érzet vagy érzelem is felbukkant.
Ha a test valahogyan
reagál az „Ez a
gondolat én vagyok?” kérdésre, akkor válaszolj egy egyszerű igennel. Ilyenkor
azonnal fordítsd a csupasz figyelmedet a
testbe, és tapasztald meg az érzelmet, érzetet közvetlenül, engedve, hogy pont olyan legyen, amilyen, anélkül,
hogy szeretnéd megváltoztatni vagy megszabadulni tőle. Ha azt tapasztalod, hogy
az elméd szavakkal elnevezi, címkéket aggat az érzelemre, érzetre, pl.
„szomorúság” vagy „összehúzódás”, kérdezd meg magadtól, „Az a szó, hogy
’szomorúság’ én vagyok?” „Az a szó, hogy ’összehúzódás’ én vagyok?” Ha nem,
akkor lazíts el minden gondolatot és címkét egy pár pillanatra, és tapasztald meg az érzelem vagy érzet
energiáját, történetek, címkék nélkül, a maga valójában.
Egyszerűen
csak ülj a nyers érzetben, miközben
a gondolat-nélküli tudatossági térben pihensz. És aztán kérdezd meg, „Ez az
energia az áldozat-én/én vagyok” Ha azt látod, hogy az energia nem az én, akkor
csak engedd, hogy legyen, anélkül, hogy megpróbálnád megváltoztatni vagy
megszabadulni tőle. Ez felszabadítja az energiát, ami így megmozdul, és magától
változik, sokszor feloldódik. De az a legfontosabb, hogy semmitől ne próbálj megszabadulni, mert ez további keresést szül. A
lényeg az, hogy meglásd, az energia nem a keresett személy/én. Amint
megtapasztalod, hogy semmilyen gondolat,
érzelem vagy érzet nem azonos az én-nel, onnantól kezdve már nincs jelentősége, hogy ezek a dolgok
felbukkannak-e. Bármilyen jelenség felbukkanhat, az (áldozat) én-t mégsem
lehet megtalálni. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a történet vagy érzelem
természetes módon elcsendesüljön, erőfeszítés nélkül. A szenvedés, a keresés és
a konfliktus akkor bukkannak fel, ha tudat alatt azt hisszük, hogy ezek a
jelenségek (szavak, képek, érzelmek, érzetek) egy különálló én-t, elkülönült
személyt alkotnak.
Ha egy testben megjelenő érzelem vagy érzet a keresett
én-nek tűnik, az mindig azt jelenti, hogy az érzelemmel vagy érzettel együtt
felbukkan egy gondolat is
Ha ez történik, akkor figyeld meg, hogy milyen szavak vagy képek bukkannak fel
a gondolatfolyamban az érzelemmel vagy érzettel együtt. Aztán nézz rá az adott
szóra vagy képre, és kérdezd meg, „Ez én vagyok?” Egy érzelem vagy érzet csak
akkor tűnik énnek/személynek, amikor valamilyen azonosító gondolat bukkan fel
vele együtt, mint pl. „Ez én vagyok”.
Különösen
figyelj oda a finoman felbukkanó mentális
képekre, mint pl. testrészek képeire, vagy más formákra és alakokra a testben, melyekről úgy tűnik, hogy ők
tartalmazzák az érzelmet vagy érzetet. Ha az érzelem vagy érzet
megtapasztalásakor ilyen képek bukkannak fel, kérdezd meg, hogy az adott kép a
keresett én-e. Például: „Ennek a csomónak a képe az áldozat?” Elképzelhetsz a
kép köré egy keretet, ez segíthet meglátni, hogy ez csupán egy mentális kép, nem pedig egy valódi csomó. Addig figyeld
a képet, míg el nem kezd megától változni, vagy elhalványulni és eltűnni.
Fedezd fel, hogy a gondolatok, érzelmek és érzetek
nincsenek összetapadva, összenőve
Amikor azt gondolod, hogy elkülönült személy/én vagy,
megfigyelheted, hogy a gondolatok,
érzelmek és érzetek összetapadottnak tűnnek. Például, amikor felbukkan az a
gondolat, hogy „Áldozat vagyok”, olyan, mintha a szomorúság érzelme hozzátapadt
volna a gondolathoz, és a testi összehúzódás összetapadt volna a gondolattal és
a szomorúság érzelmével. Mindhárom egyszerre bukkan fel, mintha tépőzár tartaná őket össze.
Annyi a
dolgod, hogy egyenként leválasztod a
gondolatokat, érzelmeket és érzeteket, mindig feltéve a kérdést, hogy „Ez én
vagyok?” Egyszerre egy gondolattal, érzelemmel, érzettel. Ez pedig nagyon
hatásos módja annak, hogy szétbontsa, kibogozza azt az érzetet, hogy a
gondolatok, érzelmek és érzetek össze vannak tapadva. Amikor meglátod, hogy
semelyik gondolat, érzelem vagy érzet nem a keresett személy/én önmagában,
akkor a keresett én ürességét
tapasztalod meg (bármilyen identitást keressél is). A különálló én/személy
megtalálhatatlan.
Emlékezz
vissza, hogy Caleb az alap én-érzetre szerette volna elvégezni az MÖ-t. Ennek a
különálló én-nek a megkeresésére is használhatod az önvizsgálatot, anélkül,
hogy pontosan meghatároznád, milyen én-t is keresel, pl. az áldozatot. A kérdés
ebben az esetben is ugyanaz: „Ez én vagyok?” Ebben az esetben nem azt nézed
meg, hogy egy bizonyos gondolat az áldozat-e, hanem azt, hogy a gondolat
egyáltalán egy személy-e. Ez nagyon erőteljes módja lehet annak, hogy meglásd, semmilyen gondolat nem azonos azzal, aki
valójában vagy. Mindazonáltal, sok esetben előnyösebb az általam Calebnek
javasolt módon elvégezni az önvizsgálatot, felfedezve, hogy a történeted mely
tartalma okozza számodra a legtöbb problémát. Nevezd meg azt az én-t, aztán
pedig próbáld megtalálni.
(Scott Kiloby – Élő Kapcsolat – Living Relationship)
Kedves Andi!
VálaszTörlésEz nagyon érdekes! Várom a könyveket!
Üdv:Mariann