„A „fájdalom” egy fogalom, elképzelés, emlék. Minden
fogalom emlék, amit a múltban tanultunk és a jelenbe hozunk, hogy megpróbáljuk
megérteni a jelen tapasztalás hatalmasságát és újszerűségét. A „fájdalom” koncepciója az összes olyan dologból épül fel, amit „TUDSZ” a fájdalomról, amit mondtak
neked a fájdalomról, amit a múltban
tapasztaltál a fájdalomról, amit láttál
mások fájdalmából (sok teher van itt!). Beletartozik az összes ítéleted a fájdalomról és az összes félelmed a fájdalomtól”. (Jeff Foster)
Számos
izgalmas önvizsgálatot vezettem olyanoknál, akiknek valamilyen testi fájdalma
volt. Ezek vagy krónikus, régebben meglévő fájdalmak voltak, vagy pedig épp az
ülés időpontjában felbukkanó pl. fejfájás, vállfájás. Az ilyen esetekben a
leghatásosabb a Szorongás Önvizsgálat és a Megtalálhatatlan Önvizsgálat
összeszövéses változata. Egyórás ülések végeztével a facilitált fájdalom-érzete
jelentősen csökkent, több esetben teljesen meg is szűnt.
Fontos,
hogy az önvizsgálatokat nem azért
végezzük, hogy a fájdalmat megszüntessük (vagy bármitől megszabaduljunk). A fő fókuszunk a fájdalomhoz
tapadt rengeteg sztori, címke, félelem,
testi és mentális kép lebontása magáról, az éppen folyó megtapasztalásról.
És nincsenek elvárásaink azzal kapcsolatosan, hogy minek „kell” történnie az
ülés végére. Nyitottan, kíváncsian,
elvárás-mentesen merülünk bele a folyamatba
Több
pszichológiai kísérletről is olvastam már, melyek arról szóltak, hogy amikor a fájdalomról a pszichológiai komponenseket
lefejtették, a kísérletben résztvevők fájdalom-érzete
nagy mértékben csökkent. A konklúzió az volt minden esetben, hogy a
fájdalom nagyobbik része a pszichológiai réteg. Az önvizsgálatok gyakorlatias
és hatékony módját adják az erre történő ránézésnek.
Nem
tagadjuk és bagatellizáljuk a fájdalmat, nem azt mondjuk, hogy ne kerüljön
enyhítésre, mindössze olyan irányból közelítünk, mely mindenki számára adott
lehetőség: a saját elméjében és testében
zajló folyamatokba nézünk bele teljesen újszerű módon. Imádom, ahogy Scott összerakta ezeket az
önvizsgálatokat, és ahogy az utóbbi évben még tovább finomodott mindez. Olyan
eszközök vannak így a kezünkben, melyekkel a hétköznapi életünk eddig szinte
megközelíthetetlennek és megoldhatatlannak tűnő problémáit vagyunk képesek
hathatósan kezelni.
Ha
megtanulnád a Szorongás+Megtalálhatatlan Önvizsgálatot, olvass itt az Élő Önvizsgálatok Alapcsomagról (nov. 2-3.)
A
témában ma még egy Jeff Foster írást ajánlok figyelmedbe, érdemes elmélyülni
benne.
A fájdalom a fájdalom emléke
A
„fájdalom” egy címke, amit a
gondolat ad olyasminek, amit a test
jólléte ellen irányuló fenyegetésként érzékel, és így az „én” elleni fenyegetésként (mivel
annyira azonosulunk a testtel). Szedd le az érzetről a „fájdalom” címkét: mi marad így a pillanatban? Intenzív
érzet, szúró, égető, éles, forró, vibráló, táncoló, mozgó. A „fájdalom” szó
miatt tűnt úgy, mintha egy szilárd göröngy lenne, időben és térben rögzülve,
tőled elkülönülve, változatlanul, mozdulatlanul és halottan, de jobban
megnézve, szeretetteli és alapos figyelemmel, élő táncnak érezzük, amely pillanatról pillanatra változik, sosem
ugyanaz. De figyelmet kell
szentelned neki, és nem sietve feltételezésekbe bocsátkozni. A pillanat él.
A „fájdalom” szó még csak meg sem érinti ezt a misztériumot. Ráadásul a
„fájdalom” szónak van ellentéte, míg ezeknek az intenzív, eleven érzeteknek
nincs ellentétük a pillanatban, mivel magának az életnek nincs ellentéte. Ezek
az érzetek nem az élet ellen vannak, ők
az élet, bármily furcsán is hangozhat ez.
A
„fájdalom” egy fogalom, elképzelés,
emlék. Minden fogalom emlék, amit a múltban tanultunk és a jelenbe hoztunk,
hogy megpróbáljuk megérteni a jelen tapasztalás hatalmasságát és újszerűségét. A „fájdalom” koncepciója az összes olyan
dologból épül fel, amit „TUDSZ” a
fájdalomról, amit mondtak neked a
fájdalomról, amit a múltban tapasztaltál
a fájdalomról, amit láttál mások
fájdalmából (sok teher van itt!). Beletartozik az összes ítéleted a fájdalomról és az összes félelmed a fájdalomtól. Nehéz a karma súlyától, hogy úgy
mondjam. A „fájdalom” szóval (vagy bármely más szóval, amit arra használunk,
hogy negatívnak vagy nemkívánatosnak ítéljük a jelen tapasztalást) a múltat a friss és élő jelenbe hozzuk.
És így az IDŐT hozzuk be a képbe.
Pedig ezek az intenzív érzetek nem az időben léteznek. Nincs történelmük. Nincs
jövőjük. Ők csak MOST vannak. A
közvetlen tapasztalásban csak jelen érzetet találsz, frissen szüretelve.
De
a „fájdalom” szó beront és magával hozza
a fájdalom emlékét. A fájdalom történetét. Fájdalmat az időben. A tegnap
fájdalmát. A tavalyi év fájdalmát. Az elmúlt évek fájdalmát. Most már ez a
pillanat csak egy pillanat a fájdalmas pillanatok hosszú sorában. Már megint!
Most már egy történetmesélésben vagyunk. Mikor lesz vége? Most már a fájdalom
kísértetével élünk együtt. A tegnap, vagy akár a múlt hónap fájdalma kísért
minket. Kísérthet akár a tegnap fájdalmának hiánya, a tegnapi boldogság, és
sorolhatnám. Elképzeljük, ahogy egész
jövőnk porrá omlik. A fájdalom lerombolta álmaimat, gondoljuk. Elkülönültnek érezzük magunkat az
élettől, a testünktől, a pillanattól. És most a holnap, a jövő év, vagy akár a
jövő pillanat fájdalmára várva élünk. Elveszítjük
a kapcsolatot a terveinken túli itt és mosttal, igazi otthonunkkal. A
bizonyosságunk teherré válik.
Épp
most kerültünk egy fájdalom-történetbe – az „én és az én fájdalmam”, az „én és
az én múlt vagy jövőbeni fájdalmam” történetébe. Eltávolodtunk a jelen
pillanattól - ami a létezés teljessége -, bele egy „Az én fájdalmas életem” című hollywood-i filmbe. Elfelejtettük,
hogy az, ami ebben a pillanatban történik, maga
a teljes létezés. Nincs ’fájdalmas élet’ ezen a pillanaton kívül. Mindig a
mosttal kell foglakoznunk. Azzal, ami éppen történik. Mindössze ennek kell
jelen lennünk. Mindannak, amit közvetlenül, emlékek nélkül ismerhetünk.
Félre
ne érts, az érzetek a pillanatban nagyon
intenzívek és kényelmetlenek lehetnek, és természetesen megteszünk mindent,
amit tudunk, hogy enyhítsük a fájdalmat – nincs értelme a szükségesnél többet
szenvedni. Ez egyértelmű. De a jelen pillanat intenzív érzetével való pszichológiai törődés végtelenül könnyebb,
mint a „fájdalmam az időben”, a fájdalmad történetével, az áldozat mivoltoddal,
sötét jövőddel, átkoddal, kegyetlen univerzumoddal, rossz szerencséddel, a
dolgok helytelen mivoltával való foglalkozás. Mihelyt belemész a történetbe, teljesen erőtlennek és tehetetlennek
érzed magad, mivel elveszted a kapcsolatot igazi erőforrásoddal, az itt és
mosttal.
Ezért
mondom azt, hogy a fájdalom a fájdalom emléke. Mihelyt „fájdalom”-nak nevezzük,
a memória aktiválódik, és egy szükségtelen
réteget rakunk rá a nyers jelenbeli tapasztalásra. És aztán
elkerülhetetlenül elkezdjük keresni a következő „fájdalom-mentes” pillanatot,
vagy akár egy „örömmel” teli pillanatot. Ami nem baj, ez teljesen természetes,
ne érts félre. De ez a jövőbeni fájdalommentes szabadság utáni vágy olyan
könnyen alakul át a jelen pillanat
megtagadásává, háborúvá azzal, ami
van, egy önmagad elleni megosztottsággá, a test elleni harccá, az
univerzummal való teljes disszonanciává, az életre adott nagy NEM-mé. Elfelejtettük, hogy a gyógyulásnak nem kell háborúból erednie,
hogy egy IGEN a pillanatra lehetséges, bármi is történik, egy IGEN még a
jelenbeli érzetre is, egy IGEN még az elme „nem”-jére is, és az élettel való
teljes összhang ezen helyéről. Arról a helyről, ahol többé nem alkalmazunk erőszakot a pillanattal szemben, megkíméljük
a testet az „én”-től, és lehetővé tesszük, hogy hatalmas és érthetetlen intelligenciája akadálytalanul áramolhasson. Egy IGEN a pillanatra, egy IGEN az intenzív
érzetre, egy IGEN a körös-körül lebegő összes gondolatra és képre, egy IGEN a
te hatalmas tered egész tartalmára felszabadítja ezt az intelligenciát. A
fájdalom nagy spirituális tanító
lehet – teljes önátadást és az idő elengedését kívánja. Nem kell, hogy ellenség
legyen. Nem kell, hogy ’ellened’ legyen.
Ezért
mondom azt, hogy a fájdalom a fájdalom emléke. A szomorúság a szomorúság
emléke. A félelem a félelem emléke. A duális
címkék nélkül, amik emlékek, tudnánk
egyáltalán, hogy mivel állunk háborúban?
Értsd
meg ezt, és mindent megértesz.
(Jeff
Foster írása)
Olvasd
még el:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése