„Amit
képesek vagyunk érezni, azt gyógyítani is tudjuk. Máskülönben elsorvadunk belülről, és meg fogunk betegedni
„pszichoszklerózisban”: lelkünk és gondolataink egyaránt megkeményednek.”
(Susanna Ehdin)
Az érzelmek világa igen
összetett témakör, könyvtárakat tölthetnének meg a róluk szóló értekezések.
Jelen írásban nem tudományos kifinomultságra törekszem, hanem a saját magamon
megfigyelt és megélt, illetve az emberekkel végzett munkámban kivilágló tapasztalatokról szeretnék írni. Egy
dolog intellektuálisan tudni, és más dolog tapasztalati szinten felismerni és
megélni. Mostanra egyre inkább azt látom, hogy sokan szinte teljesen
elveszítettük a természetes érzelmeinkkel és a velük járó testi érzésekkel,
érzetekkel való kapcsolatot. Védelmi
páncélt öltöttünk, mely egyre vastagabbá vált az évek során. Tehát sokaknál
nem is az a probléma, hogy mit is kezdjünk a dühünkkel vagy félelmünkkel, hanem
első lépésként oda kell eljutnunk, hogy egyáltalán testi szinten érzékelhetővé váljanak. Vagyis képessé váljunk ÉREZNI.
(ÖnMunka Integrált Alapcsomag: Részletek itt. Tanulj meg Érezni.)
A természetes érzelmek velünk született, emberlétezésünkre kalibrált normális jelzések, melyek segítenek
eligazodni, védenek, irányt adnak. Fel
szoktam tenni azt a kérdést, hogy vajon miért kaptuk őket, ha rosszak,
elfojtani valók, ártalmasak lennének? Hibázna ekkorát a teremtés? Mi lenne, ha barátként és ajándékként tekintenénk
rájuk?
Persze, már az alapoknál
sok sebből vérzünk. Legtöbbünkben születésünk óta többé-kevésbé legátlásra, megvonásra kerültek a
természetes érzelmek. Írásomban lentebb ezek közül a düh, a félelem, a szomorúság, a szeretet, illetve egy ún. másodlagos érzelem, a szégyen kerül
terítékre.
Ha nem tanulhatjuk meg
kifejezni és átélni az érzelmeinket – ami az egyik legfontosabb emberi szükségletünk (lenne) -, akkor
szakszavakkal élve érzelmi
deprivációban, érzelmi megvonásban, nélkülözésben, gátoltságban kezdünk el
élni. Nem kell túl nagy emberismeret ahhoz, hogy észrevegyük, társadalmi
szinten is így élünk, generációk óta erre kondicionálódunk. Ha gyerekként
elutasították a valódi érzelmeink kifejezését és átélését, ezzel abban is
akadályoztak bennünket, hogy önálló, egészséges
személyiségekké váljunk. Ezért jellemző a felnőtt testbe bújt, lélekben
azonban a hároméves gyermek szintjén élő ember, akinek érzelmi fejlődése korán
megakadt. Fontos megjegyezni, hogy szüleink sem tudták másképp csinálni,
hisz ők is ezt tanulták. Mindemellett lényeges mindennek a felismerése, és az
ezzel kapcsolatos fájdalmunk és
hiányaink feldolgozása, elgyászolása, szüleink (vagy más fontos személyek)
felé történő kinyilvánítása. Úgy hívjuk ezt, hogy jogot formálunk arra, ami embergyerekként járt volna nekünk, mert
úgy tűnik, ez segít az elengedésben és a felnőttként
bepótlandó érzelmi megfejlődésben.
A feldolgozatlan,
megéletlen érzelmek betegségekben is
kifejezésre juthatnak, erről szerintem mostanra mindenki hallott, olvasott,
tapasztalja magán. Csak épp nem tudja, hogyan változtasson. Valamikor a
gyermekkorban megszületett bennünk az elhatározás: az érzelmeket el kell
fojtani. Az érzelmek elfojtását pedig előbb-utóbb a szervezetünk is megsínyli.
Következményként az összeszorított állkapocstól kezdve a fogcsikorgatáson át a
fejfájásig, az alvászavaroktól az emésztési problémákig, súlyosabb esetben
pedig autoimmun vagy autoagresszív betegségekig a legkülönfélébb tünetek
alakulhatnak ki, attól függően, hogy melyiket választjuk öntudatlanul az érzelmek szomatizálásához.
A szomatizálás módjai örökletesek is
lehetnek – bizonyos testi tünetek generációról generációra felbukkanhatnak.
A családban, a rokonság körében tudat
alatt paktum születik arról, hogy melyek a megengedett és melyek a tiltott érzelmek.
(A témában nagy hatással
volt rám Dr. Máté Gábor, A test lázadása
című könyve. Mély, belső utazás az elfojtott érzelmek birodalmába. Eddig
mindenki hasonlókat jelzett vissza róla, aki olvasta.)
Rendszeresen találkozom
olyanokkal, akik megkísérlik az érzelmeiket „elmeditálni”, „eljógázni” vagy épp
„megönfejleszteni”. Vagy épp olyan tudatállapot elérésére hajtanak, melyről azt
hitték el, hogy képesek állandósítani, és ott majd nincsenek emberi érzelmek és
fájdalom. Erre szoktam mondani, hogy sokunk mindent megtesz azért, hogy „csak” embernek ne kelljen lenni.
Übermensch-képzőnek is hívom ezt a jelenséget. Semmiben nem különbözik a
hétköznapi függőségeinktől, melyek szintén az elmenekülést szolgálják. Hosszú,
keserves, sok vaksággal terhelt út lehet az ilyen. Ki mikor ébred fel belőle,
hogy magához tudja ölelni EMBERSÉGÉT,
annak minden velejárójával.
Nézzük akkor a leginkább
problematikussá vált alapérzelmeinket:
A DÜH természetes érzelmi válasz az érzékelt igazságtalanságra, megalázottságra, elhanyagolásra,
elárultatásra, emberi jogaid nem tiszteletben tartására. Ennek a segítségével
mondhatod ki, hogy „Köszönöm, nem”. Eközben
nem kell gorombának lenned és fájdalmat sem kell okoznod másoknak. Segítségével
meghúzhatod a határaidat arra
vonatkozóan, milyen közel engedsz valakit, mit engedsz meg neki. Tudatosulhatsz
arra, mit engedsz magaddal megtenni.
Ha beléd nevelték, hogy a düh nem helyénvaló, hogy elítélendő átélni és
kifejezésre juttatni, felnőttként vagy dühkitörések figyelmeztetnek majd, vagy
pedig hosszabb időnek kell eltelnie, hogy észrevedd, hogy nem is érzékeled, ha
bántanak, ha rosszul bánnak veled. Így olyan
élethelyzetekbe is belesétálsz vagy benne maradsz, ahol neked nem jó. A düh
tartós elfojtása gyűlölethez, haraghoz
vezet, amik mélyen (ön)rombolók. Agressziót, betegségeket, akár depressziót
okozhat.
A FÉLELEM természetes érzelmi válasz az érzékelt veszélyre. A csecsemők
állítólag csupán két félelemmel jönnek a világra: az egyik a zuhanástól való
félelem, a másik a hangos zajoktól való félelem. Minden más félelmet a környezetünk
alakít ki bennünk, a szüleink tanítanak meg rá. A természetes félelem célja az,
hogy óvatossá, körültekintővé
tegyen. Az óvatosság a test életben maradását
szolgálja. Ha megtanultad nem érezni a félelmet, akkor vagy mindentől félni
fogsz, vagy pedig akár értelmetlenül és tudattalanul veszélyezteted a testi
épségedet. A félelem tartós elfojtása szorongáshoz,
pánikhoz, neurózishoz vezet.
A SZOMORÚSÁG természetes érzelem. Lehetővé teszi, hogy kifejezd, átéld
és kiadd magadból a veszteségek fölött
érzett fájdalmadat. Ha a gyermeknek megengedik, hogy szomorkodjon, amikor
szomorú, akkor felnőttként egészségesen fog hozzáállni a szomorúsághoz, és az
esetek többségében gyorsan túlteszi magát rajta. Ha a gyerekként azt hallottad,
hogy ne szomorkodjál és ne is sírjál, akkor felnőttként nehézségeid lesznek a
sírással és a természetes szomorúság megélésével. Ezért elfojtod majd a
bánatodat, szomorúságodat, gyászodat Az elfojtott bánat depressziót, mély lehangoltságot, melankóliát eredményez.
A SZERETET természetes érzelem az összetartozás, kapcsolódás, egység érzékelésekor. Ha engedik, hogy
a gyermek természetesen, korlátozások és feltételek, tiltások és kényszerűségek
nélkül fejezze ki, illetve fogadja, akkor nincs is többre szüksége. Mert az így
kifejezett és fogadott érzelem önmagában
is tökéletesen elegendő. Ám a feltételekhez kötött, előírásokkal és
szabályokkal, rituálékkal és korlátozásokkal körülbástyázott, irányított,
manipulált és elfojtott szeretet természetellenessé válik. A szeretet tartós
elfojtása birtoklási vágyhoz,
kéjvágyhoz, rögeszmés ragaszkodáshoz vezet.
Egy nagy mumus még a
szégyen. A SZÉGYEN másodlagos, úgynevezett
önértékelési érzelem, ami 2-3 éves
korban jelenik meg, és más önértékelési érzelmekkel együtt (pl. bűntudat és büszkeség)
elsősorban a szociális kihívásoknak való
megfelelésben játszik nagy szerepet. A szégyen kialakulásához nem szükséges
az, hogy az egyén bármi rosszat cselekedjen. Maga a szégyenélmény egy titok
vagy egy vélt hiányosság hatására is kialakulhat. A bűntudatot korábban gyakran
összemosták a szégyennel, holott a két érzelem között alapvető különbségek
vannak. Lényeges eltérés, hogy szégyenünk
az énünkre, míg bűntudatunk a
viselkedésünkre vonatkozik. Vagyis ha szégyenkezünk, azt érezzük, nem
olyanok vagyunk, amilyenek lenni szeretnénk, míg bűntudat esetén a probléma
forrása az, hogy úgy látjuk, megbántottunk valakit vagy rosszat tettünk
valakivel. Szégyen esetén teljes
valónkat érezzük elfogadhatatlannak és emiatt gyakran megbénulunk,
lefagyunk, míg bűntudatnál jóvátételi cselekvéseken gondolkodunk, például
igyekszünk bocsánatot kérni.
A szégyen egészséges
jelenségnek tekinthető mindaddig, amíg átmenetileg, a megszégyenítő helyzetek érzelmi reakciójaként jelenik meg.
Ugyanakkor bizonyos – többnyire gyermekkorban gyökerező – tényezők hatására könnyen
olyan krónikus, identitásunk részét
képező állapottá válhat, mely állandó vagy hosszan tartó szégyenkezést,
gyötrődést eredményez. Ezt az állapotot nevezhetjük krónikus szégyennek. Úgy tűnik, az erős krónikus szégyennel élő
emberek a megszégyenítő helyzetekre erőteljesebb reakciókat adnak, illetve
olyan helyzeteket is megszégyenítőnek érzékelnek, melyek egyáltalán nem is
azok. Megfigyelések szerint ezek az emberek hajlamosabbak a különböző mentális zavarok kialakulására és a
gondolati vagy akár fizikális önbántalmazásra.
Az élet teljes és örömteli
megélését tapasztalataim szerint még a következő érzelmi állapotok nem megélése
és téves értelmezése nehezíti leginkább. Érdemes ezekkel is külön foglalkozni
azoknak, akik magukra jellemzőnek találják őket: magány, unalom, üresség, tehetetlenség, elutasítottság.
Fontos, hogy az ALAPOK, a teljesen természetes emberi
működések a helyükön legyenek és tudatosak legyünk a működésükre. Jelenlegi
látásmódom szerint, ha ez hiányzik, akkor a különféle önfeldolgozó,
konfliktusoldó eszközök sem tudnak
hatékonyak lenni. Eszközöket és módszereket akkor érdemes bevetni, ha már van
mire építeni, és tudjuk, mit mire használjunk. Amíg valahol tudattalan hiányod
van, addig minden eszközt ennek a betöltésére fogsz majd próbálni használni,
így pedig csak körbe-körbe járkálsz. Sőt, lehet, hogy még elveszettebbnek érzed
majd magad.
Ha megtalálod a valódi otthonodat a tested belső terében,
és ha ebben a belső térben az érzelmi energiák is otthonra tudnak találni, akkor
kapsz egy alapvető biztonságérzetet,
amire mindig számíthatsz majd, és amit senki sem vehet el tőled. Innen érdemes
folytatni az utazást.
Várlak szeretettel Egyéni konzultációs csomagon vagy a
következő tanfolyamokon:
(Érdemes ezt a kivonatot
is elolvasni, Susanna Ehdin: Az öngyógyító ember című könyvéből.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése